گزارشگری حسابرسی داخلی

آزمون شناخت سیستم

گزارشگری حسابرسی داخلی

 

 

با وجودی که مراحل هشتگانه حسابرسی را به درستی با تفصیل زیاد تا این جای کتاب مورد بحث قرار دادیم اما می­توان گفت که حسابرسی دارای دو مرحله اصلی است. 1- مقایسه آنچه که هست با آنچه که باید باشد و 2- گزارشگری حسابرسی داخلی همراه با پیشنهادهایی درباره آنچه که باید انجام شود.

 

آنچه که یافت و گزارش می­شود در مدیران و مسئولان قسمت مورد رسیدگی اشتیاق توام با نگرانی به وجود می­آورد. آنان نیز همانند هر کس دیگر می­خواهند دیگران درباره آنان چنین فکر کنند که آنان کار خود را به خوبی انجام می­دهند و مسایل و مشکلات را پیش از آن حقیقت یابی خود را تمام می­کنند قسمتهای مورد رسیدگی به کار روزمره خود ادامه می­دهند و به انتظار دریافت گزارش حسابرس می­مانند و بسیار علاقمندند تا بدانند گزارش حسابرس چه می­گوید و مطالب آن چگونه بیان شده است.

 

گزارشگری حسابرسی داخلی

در این فصل مطالب زیر را مورد بحث قرار می­دهیم:

استانداردهای گزارشگری

موارد استفاده و اهمیت گزارشهای حسابرسان

اثربخشی تکنیکهای نگارشی

شکل اصلی گزارش حسابرس.

چگونگی ارائه نظرهای حسابرس داخلی در گزارشها.

واکنشهای قسمت مورد رسیدگی در گزارشهای حسابرس.

بررسی ویرایش، و آرایش گزارش.

توزیع و نگهداری گزارش.

گزارشگری میان دوره­ای.

 

 

پایه و اساس کار، اصول و استانداردهاست و در هر گزارش حسابرس داخلی باید به کار گرفته شود. گزارش حسابرس یک مدرک رسمی و با اهمیت است که مسایل جدی را گزارش می­کند. تهیه و ارائه آن نیز مستلزم توجه جدی می­باشد.

 

استانداردهای گزارشگری حسابرسی داخلی 

 

گزارشگری حسابرسی داخلی

اهمیت گزارش حسابرس، در استانداردهای تخصصی حسابرسی داخلی به تفصیل و به شرح زیر آمده است:

استاندارد شماره 430- گزارش نتایج

  • پس از اتمام هر حسابرسی باید یک گزارش کتبی، تهیه، امضا و ارائه شود. گزارشهای میان دوره­ای را می­توان کتبی یا شفاهی و به صورت رسمی یا غیررسمی ارائه کرد.
  • حسابرس داخلی باید پیش از صدور گزارش نهایی، نتایج کار حسابرسی را با سطوح مناسبی از مدیریت قسمت مورد رسیدگی در میان گذارد.
  • گزارشها(ی حسابرسی) باید واقعی، روشن، کوتاه، سازنده و به موقع باشد.

 

  • گزارشها (ی حسابرسی) باید هدف، دامنه و نتایج حسابرسی را بیان کند؛ و در صورت لزوم باید حاوی نظر حسابرس باشد.
  • گزارش حسابرسی) می­تواند شامل پیشنهادهایی برای بهبود و اصلاح کارها و روشها، و بیان کننده عملکردهای رضایت بخش و اقدامهای اصلاحی باشد.
  • دیدگاه­های قسمت مورد رسیدگی درباره نتایج یا پیشنهادهای حسابرسی را می­توان در گزارش حسابرسی آورد.
  • رییس حسابرسی داخلی یا دارنده امضای مجاز باید گزارش نهایی حسابرس را پیش از صدور، بررسی و تایید کند و درباره دریافت کنندگان آن، تصمیم بگیرد.

استاندارد 430 به شرح رهنمودهای هفتگانه بالا، در اثر تجربه و موفقیت به وجود آمده است.

 

گزارشگری حسابرسی داخلی

صِرف به کارگیری  این رهنمودها توسط حسابرسان داخلی در پهنه گیتی، تاییدی است بر اعتبار جهانی آنها. خوانندگان باید تفسیرهای رسمی مربوط به این رهنمودها را در استانداردهای حسابرسی داخلی شماره 2 با عنوان گزارش نتایج (حسابرسی) مطالعه و بررسی کنند.

 

 

موارد استفاده و اهمیت گزارشهای حسابرسان

 

 

ضرورت و نیاز به حسابرسی داخلی و گزارش نتایج آن، برای کمتر کسی پرسش برانگیز است. گرچه عامل اصلی ایجاد و حفظ واحد حسابرسی داخلی در سازمان، مدیریت ارشد است اما، گزارشهای حسابرسی داخلی به درد بخشهای مختلف سازمان به غیر از مدیریت رده بالای آن نیز می­خورد.

 

 

این بخش­ها عبارتند از:

  • خود حسابرسان (داخلی).
  • مدیریت اجرایی.
  • حسابرسان مستقل قسمت مورد رسیدگی.
  • مراجع دولتی یا دادگاه­ها.

 

چگونگی استفاده حسابرسان از گزارش حسابرسان

 

گزارشگری حسابرسی داخلی

1- گزارشها (ی حسابرسان) هدف، دامنه و نتایج کار حسابرسی را برای حسابرسان خلاصه می­کند. گزارشهای حسابرسان، مدارکی است از کارهای حسابرسی انجام شده. آنها مدیریت را از فعایتهای حسابرسی داخلی آگاه می­کنند و مدرکی کتبی از عملکرد حسابرسی داخلی می­باشند. گزارشهای حسابرسان، منبع اصلی برای ارزیابی کار انجام شده توسط حسابرس است.

2- گزارشها (ی حسابرسان) عاملی است برای تقویت کنترلها. حسابرسان، مدافع کارایی، اثربخشی فعالیتها و کنترلهایی هستند که سازمان را در دستیابی به هدفهای خود یاری می­کند. مواردی که به گونه­ای رسمی گزارش می­شوند معمولاً حس توجه، تعهد و برطرف کردن دشواریها را بیشتر برمی­انگیزانند تا مواردی که به صورت  غیررسمی گزارش می­شود.

 

 

3- گزارشهای حسابرسان کار آموزش و تربیت کارکنان حسابرسی را آسان می­کند. حسابرسان با شکل گیری یک گزارش حسابرس آموزشهای لازم را درباره سازماندهی و ترتیب ارائه نظر و ایده­های حسابرسی فرا می­گیرند. تهیه، ویرایش، بررسی، تکمیل و ارائه گزارش حسابرس، سطح مهارتهای فنی و گفتاری حسابرسان را بالا می­برد.

 

 

4- گزارشهای حسابرسان ارزیابی کار حسابرسان را آسان می­کند. مهارتهای فنی و تخصصی حسابرسان در گزارش حسابرس آشکار می­شود. بررسی گزارش حسابرس توسط یکی از مدیران حسابرسی امکان ارزیابی مهارتهای فردی و میزان پیشرفت حسابرسانی را فراهم می­کند که گزارش را تهیه کرده­اند.

 

 

چگونگی استفاده مدیریت اجرایی از گزارش حسابرس

 

 

: مدیریت اجرایی شامل روسای بخش­ها، مدیران، سرپرستان و است. این افراد مسئول اثربخشی عملیات روزانه می­باشند.

 

گزارشگری حسابرسی داخلی

1- گزارشهای حسبارسان مانند یک برنامه کار انگیزه لازم را برای بهبود و پیشرفت عملیات به وجود می­آورند. واحد حسابرسی داخلی به خودی خود یک عامل اصلاح کننده در سازمان است که اقدام نسبت به مسایل مستلزم توجه را سبب می­شود. مدیران اجرایی به طور روزافزون به حسابرسی داخلی به دیده بررسیهای هدفمندی می­نگرند که توسط کسانی انجام می­شود که برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فعالیتها فرایندها و روشها آموزش دیده­ اند.

2- گزارشهای حسابرسان می­توانند عامل پشتیبان برای مواردی باشند که نیازمند توجه مدیریت رده بالای سازمان است. مواردی وجود دارد که مدیران اجرایی مایلند برخی نکات عملیاتی یا کنترلی را با مدیریت رده بالای سازمان مطرح کنند اما به دلیل سیاستهای درون سازمانی ترس از اقدامهای تلافی جویانه و نظایر آن از این کار پرهیز می­کنند. حسابرسان می­توانند این کار را بدون ترس یا تردید از طریق گزارش حسابرس انجام دهند.

 

 

3- گزارشهای حسابرسان برای مدیران اجرایی پر مشغله همانند پنجره­ای است که به سوی عمیات گشوده می­شود. مدیران برای پیدا کردن نقاط حساس عملیات یا موارد نیازمند به توجه شخص آنان معمولاً شاخصهایی را به وجود می­آورند. اما از آنجا که مدیران نمی­توانند همه چیز را ببینند پس نمی­توانند موارد با اهمیت را نیز به گونه­ای اثربخش نظارت و سرپرستی کنند.

4- گزارشهای حسابرسان به ارزیابی عملکرد اجرایی کمک می­کنند. گزارشهای حسابرسان معمولاً به این جهت تهیه نمی­شوند تا صرفاً یک برگه گزارش باشند بلکه می­توانند منبعی برای افشای عملکردهای خوب و همچنین بد باشند.

گزارشگری حسابرسی داخلی

 

چگونگی استفاده مدیریت ارشد از گزارش حسابرس

 

: مدیریت اجرایی شامل روسای بخش، مدیران، سرپرستان و… است. این افراد مسئول اثربخشی عمیات روزانه می­باشند.

1- گزارشهای  حسابرسان، جزئیات عملیات و کنترلهایی را بیان میکنند که در دیگر گزارشها یافت نمی­شود.

2- گزارشهای حسابرسان اطلاعاتی واقعی را ارائه می­دهند که ممکن است از راه­های دیگر در اختیار مدیریت ارشد سازمان قرار نگیرد.

 

 

3- گزارشهای حسابرسان اطلاعاتی را درباره فعالیتهای حسابرسی ارائه می­دهند تا مدیریت بتواند درباره حسابرسی شدن مسایل پر اهمیت یا با خطر بالا قضاوت کند.

4- گزارشهای حسابرسان انضباط کاری به وجود می­آورند. همین که قسمتهای مورد رسیدگی می­دانند گزارشهای حسابرسان در اختیار مدیریت ارشد سازمان قرار می­گیرد سبب می­شود تا آنها فعالیتهای خود را بهتر کنترل کنند.

 

چگونگی استفاده دیگران از گزارشهای حسابرسان

 

: گزارشهای حسابرسان داخلی می­تواند منبع اطلاعاتی با ارزشی برای حسابرسان مستقل باشد. گزارشهای حسابرسان داخلی علاوه بر این که سطح آگاهی حسابرسان مستقل را درباره فعالیتهای مورد نظرشان بالا می­برد به آنان کمک می­کند تا کار حسابرسی داخلی را از این دیدگاه ارزیابی کنند که تا چه میزان می­توانند در بخشهایی از رسیدگیهای خود به آن اتکا کنند. گزارشهای حسابرسان داخلی می­تواند حسابرسان مستقل را متوجه مسایل خاص نیز بکند و در پرهیز از دوباره کاریها به آنان یاری رساند.

گزارش  حسابرسان داخلی می­تواند مقامات ذیصلاح قانونی را در حصول اطمینان از نحوه عملهای مورد نظرشان یاری رساند اما در مواردی که گزارشهای حسابرسان داخلی حاوی اطلاعات حساس مربوط به سازمان  است هم مدیریت و هم حسابرس داخلی باید توجه داشته باشند که آن اطلاعات می­تواند بنا به درخواست دادگاه نزد دیگران نیز فاش شود. چنانچه یک گزارش خطاب به وکیل حقوقی تهیه و نسخه­ای از آن تنها برای کسانی ارسال شود که با تصمیم­گیریهای مدیریت سروکار دارند قابلیت افشای آن از بین می­رود یا به حداقل می­رسد.

گزارشگری حسابرسی داخلی

در مواردی که اختلاف نظری با مراجع دولتی یا مالیاتی یا سایر نهادها وجود دارد، اطلاعات گزارش حسابرس می­تواند توسط دیگران و بر علیه سازمان یا مدیران آن مورد استفاده قرار گیرد. در نظر داشتن احتمال فاش شدن گزارش حسابرس داخلی، برای به حداقل رساندن خطرهای بالقوه، ضروری است.

 

گرچه حسابرسان داخلی باید مدیریت را از همه مسایل آگاه کنند اما، اطلاعات بسیار حساس باید پیش از درج در گزارش حسابرس با وکیل حقوقی در میان گذاشته شود. این کار می­تواند در صورت لزوم به طور شفاهی صورت گیرد. اما، برخی حسابرسان گاه احساس می­کنند در صورت گزارش نکردن، مدیریت ممکن است مسایل بالقوه جدی و حساس را نادیده بگیرد؛ درج در گزارش حسابرس احتمالاً سبب اقدامهای اصلاحی می­شود که به نوبه خود می­تواند از پیامدهای جدی­تر نیز پیشگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...