حسابرسی مالیاتی یوزانس (usance) و فاینانس (Finance)

یوزانس (usance) و فاینانس (Finance)

 حسابرسی مالیاتی یوزانس (usance) و فاینانس (Finance)

 آشنایی با مقوله اعتبارات اسنادی L.C

  • در بحث تجارت بین ­الملل و دادوستد تجاری بین فعالان اقتصادی در کشور که برای کشور فروشنده جنبه صادرات و برای کشور خریدار جنبه واردات دارد،‌موضوع چگونی انجام معامله از نقطه­نظر سفارش خرید،‌پرداخت وجه معامله،‌تحویل کالای مورد معامله، حمل­ونقل آن، نظارت و حصول اطمینان از اینکه کالای خریداری شده از نظر کیفیت همان کالای سفارش­شده است و سایر مسائل حائز اهمیت است که هر کدام در یک کشور اتفاق می­افتد و مشمول مقررات همان کشور است. لذا ایجاد و تدوین مقرراتی که حاکمیت بر آن امور داشته باشد شرایط انجام معامله را تسهیل نماید و نهایتاً منافع هر دو طرف معامله را حفظ نماید.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • ،‌امری ضروری بوده و لذا اتحادیه بین­ المللی اطاقهایی بازرگانی اقدام به تدوین مجموعه مقررات خاص نموده که توسط تمام کشورهای دنیا پذیرفته شده و تحقق این مجموعه را در این مقررات داخلی کشور (بانکی ، بیمه، گمرک) لحاظ داشته­اند. این معاملات یا نقدی است یا نسیه. معاملات نقدی در چهارچوب مقررات اعتبارات اسنادی تعریف شده و معاملات نسیه در چهارچوب بروات اسنادی تعریف شده است.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • در مقررات بانکی جمهوری اسلامی ایران خرید هر گونه کالا و خدمات از خارج از کشور در چهرچوب مقررات اعتباری اسنادی انجام می­گیرد، ضمن آنکه هرگاه ضروری بوده، خرید از طریق ثبت سفارش بدون انتقال ارز انجام گرفته است. ضمناً خرید نسیه به صورت بروات اسنادی تا آخر سال 1357 نیز در ایران انجام می­گرفت که به دلیل تغییر مقررات بانکی و تدوین مقررات بانکی بدون ریا این نوع خریدهای نسیه از سال 1358 متوقف گردید.

  • یوزانس چیست ؟

  • یوزانس نوعی از اعتبارات اسنادی است که در آن فروشنده‌ی کالا به خریدار مهلتی می‌دهد تا بتواند در این فاصله وجه اعتبار را بپردازد. در مواردی که فروشنده حاضر به قبول معامله‌ی یوزانس نمی‌گردد غالبا یک موسسه‌ی مالی یا بانک‌های تجاری ثالثی وارد جریان داد و ستد شده و وجه اعتبار را به فروشنده می‌پردازند تا در سر رسید، بهره و اصل یوزانس را از خریدار اخذ کنند.

  • اعتبارات اسنادی یوزانس «نسیه» از جهت شرایط، کاملا با اعتبارات اسنادی با پرداخت موخر یکسان هستند، با این تفاوت عمده که برخلاف اعتبارات با پرداخت موخر در یوزانس، کشیدن برات از سوی ذینفع برعهده‌ی بانک تامین کننده‌ی مالی و یا بانک گشاینده‌ی اعتبار الزامی است. بنابراین اگر به خاطر هزینه تمبر و کارمزد قبولی، شرط صدور برات از معامله حذف گردد، بایستی از اعتبار اسنادی با پرداخت موخر استفاده کرد.

  • معمولا یوزانس به صورت اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت تایید شده، صادر می‌شود تا تضمینی برای فروشنده کالا وجود داشته باشد. موسسه مالی یا بانک تجاری مذکور بهره مبلغ اعتبار را تا سررسید موعد آن از متقاضی اخذ خواهد کرد. نرخ بهره‌ای که شرکت‌های مالی می توانند اخذ نمایند حداکثر می تواند معادل نرخ بهره‌ی یوزانس اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز گشایش اعتبار اسنادی باشد.

  • آنچه سبب می‌شود فروشندگان به گشایش اعتبارات یوزانس رغبت یابند تعهد پرداخت وجهی است که بانک گشاینده‌ی اعتبار در سررسید اعتبار بر عهده می‌گیرد. این میان تایید یک بانک دیگر هم ممکن است به تایید بانک گشاینده افزوده شود.

  • طبق آخرین دستور العمل بانک مرکزی در حال حاضر اعتبارات اسنادی یوزانس حداکثر ظرف مدت ۱۸۰ روز تا یکسال قابل گشایش هستند.

  • شایان ذکر است که نوع کالای خریداری شده در پذیرش گشایش یوزانس از سوی بانک‌ها تاثیر دارد و اعتبارات اسنادی یوزانس به هیچ وجه تمدیدپذیر نمی‌باشد.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • یوزانس و انواع آن

  •  در اعتبار اسنادی یوزانس، خریدار کالا یا خدمات، مبلغ پرداختی را به صورت نسیه به فروشنده کالا پرداخت می‌کند. هنگامی که فروشنده‌ی کالا (ذینفع اعتبار اسنادی) نسبت به حمل کالا اقدام و اسناد را بدون مغایرت به بانک ذیربط ارائه می‌نماید، از تاریخ ارائه سند و پس از خاتمه یوزانس مبلغ کالای خود را از بانک مربوطه اخذ خواهد کرد. در اعتبار اسنادی یوزانس فروشنده توافق می‌کند اصل مبلغ کالا را در موعد خاصی بعد از تحویل کالا دریافت نماید.

  • یوزانس ، فاینانس ، ریفاینانس چیست؟

  • ریفاینانس (اعتبار اسنادی کوتاه مدت):

  • استفاده از تسهیلات کوتاه مدت بین بانکی (معمولا یکساله) را ریفاینانس گویند. نوعی گشایش اعتبار اسنادی می‌باشد که فروشنده/ذینفع در زمان معامله‌ی اسناد طبق شرایط اعتبار وجه اسناد را به صورت نقد از بانک کارگزار دریافت می‌نماید و خریدار با توجه به قرارداد منعقده با بانک در زمان تعیین شده در قرارداد اقدام به پرداخت وجه اسناد می‌نماید. حداکثر مهلت خریدار برای پرداخت وجه اسناد یک سال می‌باشد. برای روشن شدن بحث به قراردادی که بین بانک و متقاضی این نوع اعتبار بسته می‌شود در اینجا نگاهی بیندازید. شاید بهتر باشد برای روشن شدن مفهوم ریفاینانس آن را با اعتبار خریدار مقایسه کنیم.

  • اعتبار خریدار (Buyer’s Credit):

  • اعطای تسهیلات به خریداران یا کارفرمایان خارجی جهت خرید کالا و خدمات ایرانی در چارچوب قرارداد تأمین مالی را اعتبار خریدار می‌نامند.

    این نوع تسهیلات با هدف فراهم نمودن امکان فروش مدت‌دار کالا و خدمات اعطاء می‌گردد. خریدار/ کارفرمای خارجی تمایل دارد وجه کالا یا خدمات دریافتی را به صورت مدت‌دار بپردازد در حالی‌که فروشنده‌ی پیمانکار ایرانی ترجیح می‌دهد وجه مربوطه را بصورت نقدی دریافت کند. در اینجا بانک می‌تواند بصورت واسطه‌ی مالی ایفای نقش نماید. وجه مربوط را به فروشنده/ پیمانکار ایرانی بصورت نقدی پرداخت و در سررسید (های) مقرر از خریدار/ کارفرمای خارجی و یا بانک ایشان دریافت می‌کند.

  • این تسهیلات به خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی که حداقل ۶۰٪ ارزش آن کالا ساخت ایران و یا ۶۰٪ ارزش آن خدمات توسط متخصصان ایرانی قابل ارائه باشند، پرداخت می‌شود به این ترتیب که پس از صدور کالا یا خدمات مورد نظر بانک از جانب خریدار خارجی یا بانک وی حداکثر ۸۵٪ ارزش سیاهه‌ی تجاری را به صادرکننده ایرانی پرداخت می‌نماید و خریدار خارجی یا بانک وی وجه مربوطه را علاوه بر سود متعلقه در سررسیدهای مقرر به بانک بازپرداخت می‌کند. (فروش مدت‌دار)

  • ریفاینانس:

  • به موجب بخشنامه‌ی بانک مرکزی استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی حداکثر یکساله جهت گشایش اعتبارات اسنادی بابت واردات کالا را اصطلاحا” ریفاینانس گویند.

  • کلیه واردکنندگان کالا و خدمات می‌توانند اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از خطوط اعتباری بین بانکی نمایند. وارد کننده‌ی ایرانی می‌تواند نسبت به خرید کالا به صورت مدت دار اقدام نماید و وجه کالای وارداتی را بصورت اقساطی پرداخت کند. در حالی‌که فروشنده، وجه کالای خود را به صورت نقدی در زمان ارائه‌ی اسناد حمل دریافت می‌نماید.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • تفاوت:

  • در اعتبار خریدار، خریدار خارجی تأمین مالی می‌گردد و در ریفاینانس خریدار ایرانی تأمین مالی می‌گردد. در اعتبار خریدار کالا یا خدمات توسط فروشنده‌ی ایرانی صادر می‌گردد. در ریفاینانس کالا توسط خریدار ایرانی وارد می‌گردد.

  • در اعتبار اسنادی یوزانس, بهره متعلق به سازنده (فروشنده) کالا می‌باشد. به این صورت که فروشنده درصد مشخصی را که مورد تائید خریدار است به مبلغ فروش کالا اضافه می‌کند و اصل و فرع مبلغ را هنگام سررسید مطالبه می‌کند. می‌توانیم برای ثبت بهره در حساب‌ها از سرفصل هزینه‌ی بهره‌ی غیر بانکی استفاده کنیم.

    اما در اعتبار اسنادی به شکل ریفاینانس بانک تقبل می‌کند که در موعد مقرر, معادل قیمت کالا را از طرف خریدار پرداخت کند و بعدا اصل و فرع آن را از خریدار دریافت کند. در چنین شرایطی بهره, متعلق به بانک است. در اینجا نیز می‌توانیم برای ثبت بهره در حسابها از سرفصل هزینه‌ی بهره‌ی بانکی استفاده کنیم.

    در هر دو صورت بهره‌ها نباید به حساب قیمت تمام شده‌ی کالای خریداری شده لحاظ شوند بلکه باید در حساب هزینه‌ی بهره (زیر مجموعه‌ی هزینه‌های مالی) ثبت گردد.

  • اعتبارات اسنادی ۱۱۰۰

    هزینه‌ی بهره‌ی بانکی ۲۰

    نقد و بانک ۱۲۰

    تسهیلات دریافتی ریفاینانس ۱۰۰۰

  • اعتبارات اسنادی ۱۱۰۰

    هزینه بهره غیر بانکی ۲۰

    نقد و بانک ۱۲۰

    حسابهای دریافتنی/ یوزانس

  • در راستای تحقق آرمان‌های شرکت سهامی بیمه ایران بعنوان تنها شرکت بیمه‌ی دولتی و در اجرای بند ۷ فرمان ۱۰ ماده‌ای ریاست جمهوری مبنی بر حمایت از تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران از راه ارائه‌ی پوشش‌های بیمه‌ای مناسب و نیز جهت افزایش امنیت مالی سرمایه‌گذاران و نیز دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی کشور و احتمال افزایش غیر قابل پیش بینی نرخ ارز و بروز مشکلات برای تولید کنندگان، شرکت سهامی بیمه ایران برای اولین بار در کشور با مجوز بیمه مرکزی ایران اقدام به بیمه نمودن نوسانات نرخ ارز نموده است که استقبال قابل توجهی از آن به عمل آمده است.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • در توضیحی دیگر از یوزانس:

  • اعتبار اسنادی نسیه یا مدت‌دار (یوزانس): Usance L/C اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائه‌ی اسناد از سوی ذینفع، پرداخت نمی‌شود بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعیین شده صورت می‌گیرد. در واقع فروشنده به خریدار مهلت می‌دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد. معامله‌ی یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می‌گیرد که کمبود ارز دارند.

  • اینکوترمز (هدف و قلمرو): هدف از اینکوترمز ارائه‌ی مجموعه‌‌ای از مقررات بین‌المللی برای تفسیر متداول‌ترین اصطلاحات مورد استفاده در تجارت خارجی است. و بدین ترتیب از چندگانگی تفسیر این اصطلاحات در کشورهای مختلف پرهیز می‌شود یا حداقل تا میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. اغلب طرفین قرارداد از روش‌های تجاری مختلف کشور مقابل بی‌اطلاع هستند.

  • این موضوع می‌تواند موجب سوء تفاهم اختلاف و دعوی حقوقی و اتلاف وقت و پول ناشی از آن‌ها شود. و به منظور رفع چنین مشکلاتی اتاق بازرگانی بین‌المللی اولین بار در سال ۱۹۳۶ مجموعه‌ای از مقررات بین المللی را برای تفسیر اصطلاحات تجاری منتشر کرد که به «اینکوترمز ۱۹۳۶» موسوم شد. بعداً در سال‌های ۱۹۵۳، ۱۹۶۷، ۱۹۷۶، ۱۹۸۰، ۱۹۹۰ و اکنون در سال ۲۰۰۰ به منظور انطباق با روش‌های معمول تجارت بین‌المللی جاری اصلاحات و اضافاتی در آن صورت گرفته است.

  • حسابرسی مالیاتی یوزانس
  • تاکید می‌شود قلمرو اینکوترمز به موضوعاتی که مربوط به حقوق و وظایف طرفین قرارداد فروش است و با توجه به تحویل کالای فروخته شده محدود می‌گردد. گشایش اعتبار اسنادی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی (فاینانس). استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی حداکثر یکساله برای واردکنندگان (ریفاینانس). در اعتبارات بصورت فاینانس و ریفاینانس فروشنده با ارائه‌ی اسناد و مدارک حمل کالا مبلغ معامله را بطور کامل اخذ می‌نماید تنها خریدار است که از تسهیلات مذکور استفاده می‌کند.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • اعتبار اسنادى نقدى و یا دیدارى (At Sight L/C)

  • اعتبارى است که پرداخت وجه معامله بلافاصله بعد از رؤیت اسناد و در صورت عدم مغایرت آن به فروشنده (ذى‌نفع اعتبار) تحقق مى‌یابد.

  • اعتبار اسنادى با پرداخت مؤخر (مدت‌دار) (Defered Payment L/C)

  • در این گونه اعتبارات ذى‌نفع اعتبار پس از ارائه‌ی اسناد به بانک تعیین شده در صورت عدم مغایرت در موعد تعیین شده در آینده وجه معامله را دریافت خواهد کرد. مثلاً اگر توافق شده باشد مبلغ اعتبار با پرداخت مدت‌دار ۱۲۰ روزه پرداخت شود، در موعد تعیین شده بانک وجه اعتبار را به ذى‌نفع اعتبار پرداخت مى‌کند.

  • تذکر: در این نوع اعتبارات براى پرداخت مدت‌دار براتى صادر نمى‌شود تا ذى‌نفع اعتبار این امکان را داشته باشد در صورت احتیاج با تنزیل برات و وجه معامله را دریافت کند. به همین خاطر از نظر فروشنده یا ذى‌نفع این اعتبار یکى از نامناسب‌ترین روش‌هاى دریافت وجه کالا است، در حالى‌که براى متقاضى اعتبار یا خریدار چون هزینه‌ی ابطال تمبر و تهیه‌ی برات را ندارد و مناسب‌ترین روش به شمار مى‌آید.

  • یوزانس داخلى Refinance

  • در مواقعى که فروشندگان خارجى از فروش کالا به‌صورت یوزانس خوددارى مى‌نماید و یا بهره بالائى را مطالبه مى‌کنند، بانک مرکزى از طریق خطوط اعتبارى Credit Lines که بانک‌هاى خارجى در اختیار وى قرار مى‌دهند، اقدام به تأمین مالى خرید و واردات کالا مى‌کند. در این حالت فروشنده کالا یا ذى‌نفع اعتبار پس از ارائه‌ی اسناد معامله وجه کالا را از بانک معامله‌کننده‌ی اسناد دریافت مى‌کند و بانک خارجى که در اینجا نقش فاینانسر را دارد در سررسید اصل و بهره‌ی وجه خود را مطابق قرارداد منعقده از بانک مرکزى ایران دریافت مى‌کند. این‌گونه معاملات را یوزانس داخلى مى‌نامند. و بانک مرکزى درصدى از قیمت کالا را به‌عنوان بهره‌ی یوزانس داخلى از واردکنندگان اخذ مى‌کند.

  • فایناس Finance

  • در مواقعى که فروشنده‌ی کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادى یوزانس نمى‌شود و خریدار یا به خاطر فقدان نقدینگى و یا به خاطر شرایط ارزى کشور قادر به افتتاح اعتبار اسنادى دیدارى نمى‌باشد، معمولاً خریدار از یک شرکت مالى (عمدتاً مؤسسات مالى یا بانک‌هاى تجاری) درخواست مى‌کند که وارد معامله شده و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند و در سررسید یوزانس اصل و بهره‌ی یوزانس را از خریدار کالا اخذ و یا اعتبار یوزانس گشایش شده را به نفع خود خریدارى نماید. باید توجه داشت که بهره‌ی یوزانس را ریسک کشور خریدار در بازار جهانى ارز تعیین مى‌کند.

  • این مؤسسات را Financer (تأمین کننده‌ی مالى یا سرمایه‌گذار) مى‌گویند.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  •  اعتبار اسنادی نقد یا نسیه دیداری یا یوزانس

  • در حال حاضر در سیستم بانکی کشورمان اعتبارات اسنادی را از لحاظ زمان پرداخت ارز به دو دسته زیر می‌توان تقسیم کرد:

    اعتبارت اسنادی نقدی دیداری Sight LC

    اعتبارت اسنادی نسیه یوزانس  Usance LC

  • در اعتبار اسنادی گشایش شده به صورت دیداری (نقدی) هنگامی که ذینفع اعتبار اسنادی نسبت به حمل کالا اقدام و سپس اسناد حمل بدون مغایرت مطابق با شرایط در متن اعتبار اسنادی را به بانک ذیربط (بانک گشاینده اعتبار) ارائه می‌دهد بانک مزبور موظف است پس از رسیدگی اسناد نسبت به پرداخت اعتبار اسنادی مطابق آنچه در متن اعتبار اسنادی قید شده عمل نماید.

  • در اعتبارات اسنادی گشایش شده به صورت یوزانس، هنگامی که ذینفع اعتبار اسنادی نسبت به حمل کالا اقدام و اسناد بدون مغایرت را به بانک ذیربط ارائه می‌دهد، از تاریخ ارائه اسناد و پس از خاتمه دورة یوزانس مبلغ اعتبار را از بانک مربوطه اخذ خواهد نمود. مثلاً چنانچه اعتبار اسنادی به صورت یوزانس یک ساله به نفع شرکت نمونه گشایش شده باشد و شرکت نمونه در تاریخ ۸۴/۱۰/۱ اسناد حمل را مطابق با شرایط اعتبار و بدون مغایرت به بانک معامله‌کننده ارائه داده باشد. مبلغ اعتبار در تاریخ ۸۵/۱۰/۱ به شرکت نمونه پرداخت خواهد شد. عموماً ذینفع اعتبار با توجه به نوع کالا از قبول اعتبار اسنادی گشایش شده به صورت یوزانس امتناع می‌ورزد و خواستار اعتبار اسنادی دیداری می‌شود. در واقع چنان‌چه کالای موضوع اعتبار دارای بازار (تقاضا) خوبی باشد، فروشنده رأساً از قبول اعتبار اسنادی یوزانس خودداری می‌کند و از متقاضی اعتبار درخواست می‌کند که نسبت به یافتن شرکت‌های معتبر (مانند بانک‌های تجاری) برای تأمین مالی اعتبار (Finance) اقدام نماید. در صورت قبول شرکت مالی موردنظر ذینفع اعتبار در روز معامله اسناد مبلغ اعتبار را از شرکت مزبور دریافت می‌کند و این شرکت مبلغ اعتبار به علاوه بهره‌ی یوزانس را در سررسید (پایان دوره یوزانس) از بانک ذیربط اخذ می‌کند.

  • در مواقعی که کشورها به کالاهای خاصی احتیاج مبرمی پیدا کنند و فروشندگان خارجی که بازار را در اختیار دارند از فروش به صورت یوزانس خودداری کنند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با برخی از بانک‌های خارجی مانند بانک استاندارد چارتر یا بانک صادرات ایران در دبی یا آی.ان.جی بانک و غیره اقدام به انعقاد قرارداد می‌کند تا بانک مذبور در روز معامله‌ی اسناد نسبت به پرداخت وجه اسناد به ذینفع اعتبارات اسنادی گشایش شده توسط بانک‌های ایرانی اقدام کنند.حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • بانک‌های فوق الذکر براساس قرارداد در سررسید (پایان دوره یوزانس) مبلغ اعتبار پرداختی به علاوه‌ی بهره‌ی یوزانس را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت می ‌کنند. به این نوع یوزانس اصطلاحاً یوزانس داخلی (Refinance) گفته می شود.

  • تفاوت یوزانس داخلی با یوزانس در این است که در یوزانس داخلی بانک مرکزی فاینانسر را انتخاب و با آن قرارداد منعقد نموده است یا به عبارت مصطلح از خطوط اعتباری که بانک‌های خارجی در اختیار بانک مرکزی گذاشته‌اند برای تأمین مالی خرید و واردات کالا استفاده می‌شود

  • روش تامین مالی پروژه های زیربنایی

  • نحوه تامین مالی و تهیه بودجه اجرایی لازم برای انجام پروژه های زیربنایی و بهره برداری از محصولات و خدمات حاصل از آنها در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین چالش های پیش روی کشورهای در حال توسعه مطرح می باشد.

  • با توجه به وضعیت خاص کشورهای در حال توسعه و بحران های مالی در این کشورها امکان تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه های بزرگ به راحتی فراهم نمی شود ، لذا استفاده از راه دیگر ، یعنی جذب سرمایه های خارجی در این کشورها مورد توجه قرار می گیرد

    به نقل از سایت :.sanaye-en.blogfa

    استفاده از منابع داخلی و خارجی در تأمین مالی پروژه ها

  • در صورت استفاده از منابع داخلی

    ۱- تخصیص بخشی از درآمد کل کشور

    ۲- تخصیص بخشی از درآمد حاصل از صادرات

  • در صورت استفاده از سرمایه های خارجی

    ۱- روش های قرضی(استقراضی)

    ۲- روش های غیر قرضی (سرمایه گذاری)

  • روش های قرضی(استقراضی)

  • در این گونه از روش ها کشور سرمایه پذیر وامی را از کشور یا موسسه وام دهنده دریافت میکند و موظف است در سررسید های مقرر اقساط بازپرداخت آن را به وام دهنده بپردازد. در این نوع روشها کشور یا بانک وام دهنده هیچ گونه ریسکی را نمی پذیرد و تمام ریسک ها متوجه کشور وام گیرنده است.

  • این دسته از روشهای تامین مالی پروژه ها خود دارای دو شکل است :حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • ۱- کشور یا موسسه وام دهنده هیچ گونه شرطی را برای نحوه ی مصرف وام پرداختی قرار نمیدهد و در واقع فاز تأمین مالی از فاز اجرایی آن کاملا جدا است.

    ۲- کشور یا موسسه وام علاوه بر اعطای وام ، به نحوه هزینه شدن آن نیز نظارت کامل داشته و نوع مصرف را از ابتدا با وام گیرنده شرط می کند .

  • روش های قرضی (استقراضی)

  • فاینانس : فاینانس در لغت به معنی « مالیه » یا تامین مالی می باشد و در بحث سرمایه گذاری به تامین مالی از طریق استفاده از منابع داخلی و یا دریافت و استفاده از وام ارزی اطلاق می گردد .

    یوزانس : یوزانس در لغت به معنی «فرجه» ، «مهلت» و «وعده پرداخت» آمده است و در اصطلاح سرمایه گذاری به معنی توافق بر پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات دریافت شده در قبال ارایه برات مدت دار میباشد .  معامله یوزانس معمولا در کشورهایی انجام میگیرد که کمبود

    ارز دارند.

    خطوط اعتباری : در این حالت دریافت کننده خط اعتباری بدون پرداخت هیچ گونه پولی اجازه می یابد به اندازه معینی از تولیدات یا خدمات اعطا کننده خط اعتباری استفاده کرده و مطابق توافقات قبلی اقدام به بازپرداخت آن نماید .

    وام های بین المللی : این روش به برقراری مشروط و مشخص برای استفاده از وام و اعمال کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه هزینه شدن وام در زمان اجرای پروژه بر میگردد . در این گونه موارد می بایست مطالعات امکان سنجی الزام شده توسط وام دهنده به انجام رسیده و توجیه فنی و اقتصادی پروژه مورد قبول وی قرار گیرد .حسابرسی مالیاتی یوزانس

  • تفاوت روش فاینانس با روش یوزانس :

  • در روش فاینانس تنها بحث تامین مالی و دریافت پول به صورت وام مطرح است ، در حالی که در روش یوزانس بحث کالا ، خدمات و یا دانش فنی نیز وارد شده و در واقع این فناوری ها از کشور یا موسسه خارجی خریداری می گردد . با توجه به نرخ بهره و تنظیم نرخ محصول توسط وام دهنده این روش بسیار پرهزینه است.

  • تفاوت روش فاینانس با روش وام های بین المللی :

  • وام های دریافتی در این روش با روش فاینانس یک تفاوت عمده دارد و آن هم به برقراری مشروط و مشخص برای استفاده از وام و اعمال کنترل موسسه وام دهنده بر نحوه هزینه شدن وام در زمان اجرای پروژه بر میگردد

  • روشهای غیر قرضی (سرمایه گذاری)

  • در روش سرمایه گذاری تامین کننده ی منابع مالی (سرمایه گذار) با قبول ریسک ناشی از به کار گیری منابع مالی در فعالیت یا طرح مورد نظر ، برگشت اصل و سود منابع سرمایه گذاری شده را از عملکرد اقتصادی طرح انتظار دارد .

  • استفاده از روش های سرمایه گذاری به دو صورت زیر انجام می گیرد :

  • ۱- سرمایه گذاری مستقیم خارجی

    ۲-سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی

    ۳-معاملات جبرانی

  • سرمایه گذاری مستقیم خارجی :

  • منظور از سرمایه گذاری مستقیم خارجی، مشارکت یک یا چند سرمایه گذار خارجی در سهام ثبت شده یک موسسه داخلی است که حق و حقوقی را برای سرمایهگذار ایجاد می کند.حسابرسی مالیاتی یوزانس

    این نوع از سرمایه گذاری دارای مزایا و معایب مختلفی است . از جمله مزایای این روش برای دریافت کننده سرمایه عبارت است از : انتقال دانش فنی ، افزایش توانمندی نیروی انسانی ، مشارکت در سود و زیان ، اشتغال زایی ، عدم نیاز به سپردن تعهد مالی ، کسب تجربه های مدیریتی و … .در عین حال با توجه به این که معمولا کشورهای سرمایه گذاربه انحای مختلف سعی در بالابردن سود خود و صرف کمترین هزینه و انتقال کمترین دانش ممکن را دارند، کشور سرمایه پذیر باید در تمام مراحل بسیار با دقت عمل نماید .

  • انواع روشهای سرمایه گذاری مستقیم خارجی :

  • * تملک یا خرید

    * ایجاد شعبه فرعی از شرکت

    * سرمایه گذاری مشترک

    * مشارکت در تولید

    *مشارکت در سود

    * مشارکت زمانی

    * مشارکت در سود

  • سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی :

  • در این نوع از سرمایه گذاری، کشور یا موسسه خارجی از طریق اوراق بهاداری نظیر سهام، اوراق قرضه بلندمدت، اوراق مشارکت بین المللی و … در تامین مالی پروژه مشارکت می نماید .حسابرسی مالیاتی یوزانس

    تفاوت این روش با سرمایه گذاری مستقیم در این است که در اینجا سرمایه گذار در روند اجرای پروژه دخیل نشده و نظارتی ندارد و از نظر مالی تیز تعهداتی نمی سپارد؛ تنها در صورت سود یا زیان پروژه، بر اساس سهم الشراکه داده شده، سود دریافت می کند

  • معاملات جبرانی :

  • در این نوع از سرمایه گذاری که به آن معاملات متقابل نیز می گویند، کشور یا موسسه سرمایه گذار در قبال فراهم سازی منابع نقدی (سرمایه لازم برای خرید تجهیزات و نیروهای تولید) و غیر نقدی (تجهیزات، تکنولوژی، دانش فنی و …) مورد نیاز برای اجرای پروژه، اصل سرمایه (مالی و غیر مالی) خود را به همراه سود انتظاری از محل محصولات یا خدمات تولیدی همان پروژه یا طرح های داخلی دیگر و یا در برخی موارد به صورت معادل ارزی می نماید

  • مهمترین روش های معاملات جبرانی :

  • * معاملات تهاتری

    * خرید متقابل

    * افست

    * بیع متقابل

    * روش های تأمین مالی، طراحی و ساخت

    * تأمین مالی پروژه ها

    * بیع متقابل :

  • معامله بیع متقابل یکی از شیوه های تجارت متقابل است که نسبت به دیگر شیوه های آن و همچنین نسبت به خرید عادی تسهیلات از شکل پیچیده تری برخوردار است.

    در حالت کلی در این قرارداد، ابتدا تسهیلات و تجهیزات تولیدی توسط فروشنده اولیه به خریدار اولیه فروخته می شود و پس ازتولید محصولات، خریدار اولیه محصوللات تولید شده توسط تجهیزات فروشنده اولیه را به او خواهد فروخت.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...