حسابرسی مالیاتی شرکتهای خارجی و شعب و نمایندگی آنها در ایران

حسابرسی مالیاتی اعتبار اسنادی

حسابرسی مالیاتی شرکتهای خارجی و شعب و نمایندگی آنها در ایران

 

 

حسابرسی مالیاتی و طریقه تعیین درآمد مشمول مالیات شرکتهای خارجی و شعب و نمایندگی آنها در ایران به استناد بند ۵ ماده ۱ و بندهای (الف)‌و (ب) و (ج) ماده 107 و تبصره­های آن و تبصره ۲ ماده 177 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 8 آیین­نامه قانون نحوه ثبت شعب و نمایندگی شرکتهای خارجی در ایران به شرح زیر می­باشد:

1- شعب شرکتهای خارجی ثبت شده در ایران دارای شخصیت حقوقی مستقل از طرف شرکت اصلی نبوده سرمایه و ارکان صلاحیتدار ندارند و شرکت اصلی و کلیه شعب آن مجموعه یک واحد تجاری را تشکیل می­دهند. شعب به نمایندگی و عاملیت از طرف شرکت اصلی فعالیت می­نمایند.

حسابرسی مالیاتی شرکتهای خارجی

از طرفی به موجب اصول و موازین پذیرفته­شده حسابداری، شرکتهای اصلی مکلفند در پایان هر سال مالی از مجموع فعالیتهای خود و شعب صورتهای مالی ترکیبی تهیه نموده و مالیات خود را بر اساس مجموع درآمد شرکت اصلی و شعب به مقامات مالیاتی اقامتگاه قانونی خود پرداخت نمایند.

 

لذا اصول و موازین حسابداری هم مجموعه شرکت اصلی و شعب آن را یک واحد تجاری می­داند بنابراین هر نوع درآمدی که شرکت اصلی بابت فروش کالا و یا ارائه خدمات به مشتریان در ایران از طریق بازاریابی، تبلیغات،‌معرفی مشتری وسیله شعبه یا نماینده خود تحصیل نماید، به استناد بند ۵ ماده ۱،‌و بند (ج) ماده 107 قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات در ایران بوده و شعبه مکلف است به استناد تبصره ۲ ماده 177 قانون مالیاتهای مستقیم «تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات مؤدیانی که در خارج از ایران اقامت دارند

 

و همچنین مؤسسات و شرکتهایی که مرکز اصلی آنها در خارج از کشور است،‌چنانچه دارای ماینده در ایران باشند به عهده نماینده آنها خواهد بود، اظهارنامه­ای حاوی مجموع درآمدهای خود در ایران و درآمدهای شرکت اصلی (خارجی)‌از ایران به حوزه مالیاتی محل شعبه تسلیم نماید.

الف) شعب و نمایندگان شرکتهای خارجی در ایران به موجب ماده 8 آیین­نامه نحوه ثبت شعب و نمایندگی­های شرکتهای خارجی در ایران مکلفند صورتهای مالی حسابرسی شده مشتمل برترازنامه و صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد و یادداشتهای پیوست صورتهای مالی را به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

ب) با عنایت به موارد فوق، شعب و نمایندگان شرکتهای خارجی در ایران به استناد بند (ج) ماده 107 قانون یادشده مکلفند کلیه مبالغ فروش و درآمد حاصل از ارائه خدمات اعم از ارزی و ریالی را که به شرح فوق و در ایران عاید شرکت اصلی گردیده همراه فروش درآمدهایی که شعبه در ایران تحصیل نموده، از قبیل درآمد خدمات پس از فروش یا حق­العمل کاری را در دفاتر خود ثبت و برابر مقررات تبصره ۲ ماده 177 اظهارنامه­ای حاوی کلیه اطلاعات فوق را در مهلت مقرر قانونی به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

ج) درآمد مشمول مالیات شعب و نمایندگان شرکتهای خارجی در ایران که به شرح فوق به وظایف قانونی خود عمل نموده­اند از طریق رسیدگی به دفاتر آنها و بر اساس جمع مبالغ فروش و ارائه خدمات (شرکت اصلی و شعب) پس از کسر قیمت تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده و هزینه­های جاری شعبه در ایران تعیین خواهد شد.

حسابرسی مالیاتی شرکتهای خارجی

بدیهی است قیمت تمام شده کالای فروش رفته و خدمات ارائه شده و هزینه­های جاری شعبه در ایران به موجب اسناد و مدارکی که وسیله شعبه ارائه خواهد شد تعیین می­گردد. یادآوری می­شود در صورتی که نتیجه رسیدگی به شرح فوق منجر به زیان گردد برابر بند ۱۲ ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم این زیان از سود ابرازی سالهای بعد قابل استهلاک است.

د) در صورتی که شعبه برخلاف نص صریح بند (ج) ماده 107 قانون مالیاتهای مستقیم مبالغ فروش کالا و درآمد حاصل از خدمات ارائه شده خود و شرکت اصلی را در دفاتر ثبت ننموده و یا اظهارنامه موضوع تبصره ۲ ماده 177 را د رمهلت مقرر قانونی تسلیم حوزه مالیاتی ننماید، درآمد مشمول مالیات شعبه از طریق علی­الرأس و با استناد به بندهای ۱و۲و۳ ماده 97 و با اعمال ضریب مندرج در جدول ضرایب برای واردات کالا و خدمات و یا ضرایب مناسبی که وسیله کمیسیون تعیین ضرایب تعیین خواهد شد بر روی میزان فروش و درآمد حاصل از ارائه خدمات با توجه به فهرست واردات کالا وسیله خریداران ایرانی و گشایش اعتبارات اسنادی، پروفرما و اطلاعات به دست آمده از خریداران ایرانی تعیین و بر اساس ماده 105 محاسبه مالیات به عمل می­آید.

2- در صورتی که نماینده یا کارگزار مستقر در ایران وابستگی به شرکت خارجی نداشته و مستقلاً عمل نماید، در این صورت نماینده و کارگزار بابت انجام خدمات به شرکتهای خارجی حق­الزحمه (کمیسیون) دریافت می­نمایند. این گونه نمایندگان نیز به شرح بند ۱ این دستورالعمل مکلف به نگهداری دفاتر قانونی و ثبت کلیه درآمدهای خود (کمیسیونهای دریافتی از شرکتهای خارجی و خریداران ایرانی) در دفاتر می­باشند. ضمناً لازم است اظهارنامه مالیاتی حاوی کلیه درآمدها و هزینه­های خود در ایران را ظرف مهلت مقرر قانونی به حوزه مالیاتی تسلیم نمایند:

الف) نمایندگی و کارگزاران شرکتهای خارجی به شرح فوق در صورتی که به وظایف قانونی خود عمل ننمایند درآمد مشمول مالیات آنها از طریق رسیدگی به دفاتر و با توجه به کمیسیونهای دریافتی پس از کسر هزینه انجام شده در ایران به موجب اسناد و مدار ارائه شده تعیین خواهد شد.

ب) در صورتی که نمایندگان و کارگزاران شرکتهای خارجی به شرح بند ۲ فوق به وظایف قانونی خود عمل ننمایند، درآمد مشمول مالیات آنها برابر بندهای ۱و۲و۳ ماده 97 و با اعمال ضریب مندرج در جدول ضرایب بر روی قرائن تعیین شده توسط کمیسیون تعیین ضرایب (بر اساس بند 6 ماده 152) تعیین خواهد شد. بدیهی است برای تعیین کمیسیون دریافتی و مطابقت آن با قرائن تعیین شده اداره امور مالیاتی بیاستی با بررسی و تحقیق و با توجه به اعتبارات اسنادی گشایش یافته،‌فهرست واردات کالات، پروفرما، اطلاعات ارسالی از خریداران ایرانی،‌میزان فروش کالا و درآمد حاصل از ارائه خدمات وسیله شرکت خارجی،‌اقدام نماید.حسابرسی مالیاتی شرکتهای خارجی

ج) توجه شود که از نظر عرف تجاری بین­المللی انجام امور نمایندگی و کارگزاری طی قرارداد خاصی است که نمونه آن را اتاق بازرگانی بین­المللی (ICC) [1]منتشر نموده و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آن را ترجمه و به چاپ رسنده است. ضمناً از آنجا که برخی از نمایندگی­های مستقل به صورت شرکت ثبت شده در ایران هستند و شرکت خارجی به عناوین گوناگون (سهامدار، عضو هیئت مدیره، کارمند و غیره) در اداره شرکت ایرانی نقش مؤ،ثر دارد، بای درد تنظیم قرارداد نمایندگی شرایط متعارف رعایت شده باشد. اداره امور مالیاتی لازم است در این گونه موارد گزارشی مستند حاوی علل عدم تطبیق قرارداد با شاریط متعارف تهیه و جهت استعلام نظریه به دفتر فنی مالیاتی ارسال دارند.

 

حسابرسی مالیاتی شرکتهای خارجی

۳- باید توجه داشت وجوه ارسالی شرکتهای خارجی برای جبران هزینه­ های شعبه و نمایندگان خود در ایران مشمول مالیات نبوده و تا زمانی که فعالیت بازاریابی و تبلیغات شعبه در ایران منجر به فروش کالا و ارائه خدمات شرکت خارجی نشده باشد، درآمدی که مشمول مالیات باشد تحصیل نگریده است.

4- درآمد مشمول مالیات شعبه شرکتهای خارجی در ایران بابت عملیات هر نوع کار ساختمانی، تأسیسات فنی وصنعتی،‌حمل­ونقل، تهیه طرح ساختمانها و تأسیسات،‌نقشه­برداری و نقشه­کشی، محاسبات فنی و نظارت و تعلیمات و کمک فنی و انتقال دانش فنی،‌همان­طوری که در بند الف ماده 107 بیان گردیده عبارت از 12٪ کل وجوه ناخالصی دریافتی در سال است:

الف) برابر قراردادهای دولتی در صورتی که بخشی از قیمت تجهیزات و لوازم واردشده از خارج وسیله پیمانکار خارجی که در موضوع پیمان مصرف می­شود بابت محاسبات فنی، نقشه­کشی، نقشه­برداری،‌نظارت، فونداسیون، نصب،‌راه­اندازی، کمک فنی، تعلیمات در ایران باشد این بخش از مبلغ قرارداد باید وسیله اداره امور مالیاتی به رق مقتضی از مبلغ قرارداد تفکیک و مشمول مالیات گردد.

توجه شود که مبلغ بهای تجهیزات و لوازم وارداتی باید مستند به صورتحساب فروشنده باشد که چنین مبلغی در برگ سبز گمرکی تحت عنوان ارزش کالا یا تجهیزات برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی درج می­شود. ضمناً نیز بندهای مربوط به طرح نقشه و مهندسی که برای ساخت تجهیزات در خارج انجام می­شود جزء بهای تمام شده تجهیزات می­باشد.

ب) در صورتی که جزء قیمت تمام شده تجهیزات، خدمات و لوازم واردشده از خارج هزینه­های مالی مربوط به فاینانس وجود داشته باشد این درآمد به استناد بخش نخست بند (ج) ماده 107(بهره­برداری از سرمایه در ایران) مشمول مالیات می­باشد که ضریب آن وسیله کمیسیون تعیین ضرایب تعیین خواهد شد تا بر آن اساس مطالبه مالیات انجام گیرد.

ج) دفاتر و اسناد و مدارک و قرارداد شعب پیمانکاران خارجی در ایران به منظور دستیابی به سایر درآمدهای آنها از قبیل واگذاری قسمتی از پیمان به پیمانکاران دست دوم، فروش داراییها،‌فروش لوازم و مصالح مصرف نشده (پای کار) و مالیاتهای تکلیفی به دقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

د) در صورتی که نرخ ارز مندرج در قرارداد منعقده موضوع بخشنامه شماره 7165 مورخ 10/3/76 کمتر از نرخ ارز پرداخت به پیمانکار باشد، مابه­التفاوت قیمت نرخ ارز مندرج در قرارداد و ارز فروش رفته برای پرداخت مالیات و هزینه­های جاری شعبه در ایران درآمد حاصل از فروش ارز بوده و مشمول مالیات است.

هـ) در صورتی که پیمانکار خارجی ضمن انجام امور پیمانکاری به فعالیت بازاریابی و فروش محصولات و خدمات شرکت خارجی اشتغال داشته باشند این فعالیت باید به طور جداگانه برابر با ضوابط مندرج در بندهای (الف) و(ب)‌قسمت ۱ فوق مورد رسیدگی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...