آزمون محتوای موجودی کالا در حسابرسی

آزمون محتوا

آزمون محتوای موجودی کالا در حسابرسی

هدف ، حصول اطمينان از اينكه :الف ) محاسبات صورت گرفته منطبق با استاندارد هاي حسابداري انجام شده است .ب ) شناسائي هزينه ها و تخصيص آن بر اساس مباني و اصول صحيح صورت گرفته است .پ ) ضايعات غير عادي و همچنين سربار ظرفيت بلا استفاده به طور جدا گانه در صورتهاي مالي افشاء شده است .ت ) هزينه هاي منظور شده در بهاي تمام شده مرتبط با توليد و يا فرآيند عملياتي شركت بوده است .

آزمون محتوای موجودی کالا

برنامه ريزيآزمون محتوای موجودی کالا:
بررسي احتمال خطر كم متوسط زياد عطف
خطر حسابرسي 0
0
0

خطر ذاتي 0
0
0

خطر كنترل 0
0
0

خطر بررسي تحليلي 0
0
0آزمون محتوای موجودی کالا

خطر عدم كشف جزئيات آزمون محتوا 0
0
0

مبلغ اشتباه قابل تحمل ميليون ريال
مبلغ اشتباه مورد انتظار ميليون ريال

ميزان شواهد مورد نياز 0
0
0آزمون محتوای موجودی کالا

<h2>بررسي امكان استفاده از ساير روشهاي حسابرسي :

تاكيد بر اثبات ادعا : وجود و تحقق 0 كامل بودن 0 ارزشيابي 0 مالكيت و حقوق 0 افشا و طبقه بندي 0

توضيح در مورد ميزان رسيدگي و انتخاب نمونه :

ميزان رسيدگي جامعه ميزان رسيدگي درصد ريالي درصد تعداديميليون ريال تعداد ميليون ريال تعداداقلام كليدياقلام مشمول نمونه گيري

نتيجه گيري آزمون محتوای موجودی کالا:ميزان رسيدگي جامعه ميزان رسيدگي درصد ريالي درصد تعداديميليون ريال تعداد ميليون ريال تعداد

اقلام كليدي
اقلام مشمول نمونه گيري

اشتباهات كشف شده:
ميزان رسيدگي اشتباهات كشف شده اشتباه قابل تحمل
ميليون ريال
ميليون ريال تعداد
اقلام كليدي
اقلام مشمول نمونه گيري
جمع

تصميم گيري :
قابل تحمل 0 رسيدگي خاص 0 افزايش نمونه 0 گزارش حسابرسي 0

خلاصه نكات رسيدگيآزمون محتوای موجودی کالا:

تهيه كننده : ………………………………………………………………………….. بررسي كننده : …………………………………………………………………………..

تاريخ و امضاء : ………………………………………………………………………….. تاريخ و امضاء : …………………………………………………………………………..

نوع ادعا شرح رسيدگي استاندارد حسابداري عطف به كاربرگ امضاء رسيدگي كننده امضاي سرپرست
شماره بند
1- صورت خلاصه موجوديهاي كالا را به تفكيك سر فصلهاي عمده ( از قبيل
مواد اوليه – مواد بسته بندي – مواد مصرفي – كالاي در جريان ساخت – كالاي در راه و كالاي ساخته شده ) از مشتري دريافت و يا خود تهيه نمائيد . صورت مزبور بايد حاوي اطاعات زير باشد :
الف ) اقلام مقايسه اي سال قبل

آزمون محتوای موجودی کالا
ب ) محل نگهداري كالا
ج ) روش انبار گرداني شركت ( سالانه – مداوم – غيره )
د ) روش ارزيابي موجوديها و ذكر اينكه روش مزبور با سال قبل يكسان بوده است .
ه ) حضور يا عدم حضور نماينده مؤسسه هنگام انبارگرداني .
وت 2- مطمئن شويدكه پرسشنامه نظارت بر انبار گرداني در حين انبار گرداني تكميل شده باشد.
وت 3- صورت ريز موجوديهاي كالا در پايان سال مالي را كه شامل مشخصات ، مقدار شمارش شده ، مقدار طبق كارتهاي انبار و قيمت تمام شده يا خالص ارزش فروش ميباشد ، براي كليه موجوديها از مشتري دريافت نمائيد .
وت 4- مقدار موجوديها را بر طبق صورتهاي مذكور در بند 3 با برگه هاي شمارش كه در حين انبار گرداني تهيه شده است ، مقايسه نمائيد اين مقايسه بايد از هردو طرف انجام پذيرد و بصورت انتخاب نمونه باشد .
وت 5- مقدار موجوديها طبق صورت ريز را با كارتهاي انبار و حسابداري انبار مطابقت نمائيد كه اين مقايسه نيز بايد از هر دو طرف و بطور نمونه صورت گيرد .
وت 6- شماره هاي نمونه اي كه حين انبار گرداني توسط نماينده مؤسسه يادداشت شده است را با برگهاي شمارش و صورت ريز موجوديها مقايسه نمائيد .

آزمون محتوای موجودی کالا
وت 7- چنانچه انبار گرداني قبل يا بعد از پايان سال مالي انجام شده است ، شمارشهاي نمونه توسط نماينده مؤسسه را با برگه هاي شمارش كنترل نموده و با توجه به عمليات ما بين زمان انبارگرداني و پايان سال مالي ، مقدار موجوديها را بر طبق صورت ريز مذكور در بند 3 فوق اثبات نمائيد .
وت 8- دقت كنيد كه تعديل اختلافات بين موجوديهاي واقعي و مدارك موجود در شركت از قبيل كارت انبار يا كارت حسابداري انبار به تصويب مقام مسئولي در شركت رسيده باشد . جمع جبري اينگونه اختلافات را در خلاصه نكات درج نمائيد .
وت 9- در مورد كالاي در جريان ساخت روشهاي حسابداري بهاي تمام شده شركت بايد قبل از انبارگرداني مورد بررسي قرار گيرد تا اطمينان حاصل گردد كه نتيجه شمارش كالاي در جريان ساخت قابل قيمت گذاري باشد .
وت 10 – در مورد كالاي در جريان ساخت چنانچه قابل شمارش نباشد ، روشهاي بخصوصي را كه شركت به منظور اثبات وجود كالاي مزبور بكار برده است ، بررسي نموده و در خلاصه نكات يادداشت نمائيد .

آزمون محتوای موجودی کالا
اش 11- صورتي از مقدار موجودي اول دوره ، خريد ، فروش و موجودي پايان دوره براي هر دسته از كالاها را از مشتري دريافت و آن را كنترل نمائيد . بديهي است در مورد توليد بجاي خريد و فروش ، مواد وارده و صادره قرار خواهد گرفت .
مح 12 – اطمينان حاصل كنيد كه موجودي كالا در مالكيت بلا قيد و شرط شركت بوده و داراي پوشش بيمه اي كافي ميباشد .
اش 13- موجوديهاي پايان سال را با موجودي هاي پايان سال قبل مقايسه نموده علل اختلافهاي مهم را پيگيري كنيد .

آزمون محتوای موجودی کالا

نوع ادعا شرح رسيدگي استاندارد حسابداري عطف به كاربرگ امضاء رسيدگي كننده امضاي سرپرست
شماره بند
اش 14- مطمئن شويد كه موجوديها با توجه به فعاليت شركت معقول ميباشد .

آزمون محتوای موجودی کالا
وت 15- چنانچه شركت روش انبار گرداني مداوم داشته باشد ، مدارك مربوط را مورد بررسي قرار دهيد و همچنين مطمئن شويد كه كليه موجوديها حداقل يكبار ضمن سال شمارش شده اند .
اش 16- محاسبات صورت ريز موجوديهاي كالا در پايان سال مالي را كنترل نمائيد .
اش 17- اطمينان حاصل كنيد كه اساس ارزيابي موجويها با مصوبات شركت و ارزيابي سال قبل يكسان باشد . 6

آزمون محتوای موجودی کالا
8 40
29
اش 18-بهاي تمام شده هر يك از اقلام موجودي را بطور نمونه با كارت حسابداري انبار مطابقت دهيد .
اش 19- روش محاسبه بهاي تمام شده اقلام انتخاب شده در بند فوق را با توجه به روش ارزيابي موجوديها : ميانگين ، اولين صادره از اولين وارده و غيره از روي كارت حسابداري انبار كنترل نمائيد .
20- تحقيق كنيد كه آيا در موارد لازم ، ذخيره كافي جهت كاهش ارزش موجودي به خالص ارزش فروش تامين شده است . بدين منظور : 8 4
اش الف ) در مورد كالاي ساخته شده قيمت فروش اقلامي را كه پس از پايان دوره مالي فروش رفته است بعد از كسر هزينه هاي فروش ، با بهاي تمام شده در تاريخ ترازنامه مقايسه كنيد . 8 36 تا
45
اش ب – در مورد كار در جريان ساخت ، قيمت فروش نهائي را با بهاي تمام شده پايان سال به اضافه هزينه هاي بعد ازتاريخ ترازنامه جهت تكميل نهائي كار در جريان ساخت مقايسه كنيد. 8 36 تا
45
اش ج – در مواردي كه قيمت فروش احتمالي نهائي نشانگر احتمال وقوع زيان است ، ملاحظه نمائيد كه آيا لازم است بابت كاهش ارزش موجودي مواد خام و قطعات خريداري شده ذخيره اي در نظر گرفته شود . 8 36 تا
45
اش د – تحقيق كنيد كه آيا لازم است بابت كالاي كم گردش،معيوب و ناباب ذخيره اي منظور شود.
– كالاي كم گردش با مرور كارتهاي انبار
– كالاي معيوب و ناباب با توجه به برگهاي شمارش و گزارش انبارگرداني 8 36 تا
45
اش 21- در صورتيكه ارزش موجودي كالا شامل سود تحقق نيافته ناشي ازمعاملات بين واحدهاي صاحبكار است بررسي نمائيد كه جهت حذف سود مذكور ، تعديل لازم انجام شده است .
اش 22- در مواردي كه كار در جريان ساخت يا كالاي ساخته شده براساس بهاي تمام شده هر واحد ارزشيابي مي شود . بهاي تمام شده هر واحد را مورد مطالعه قرار داده و جهت اطمينان يافتن از اينكه نرخهاي مزبور بيانگر هزينه واقعي مواد ، دستمزد و سربار مربوط است ، گزارشهاي مالي مربوط را بررسي نمائيد . اجزاي بهاي تمام شده را با هزينه مصرف مواد ، صورت گردش مواد مصرفي ، هزينه دستمزد و تخصيص سربار كنترل نمائيد . اطمينان حاصل كنيد كه نرخهاي دستمزد و سربار براساس سطوح عادي توليد محاسبه شده است . 8 11 تا 20

نوع ادعا شرح رسيدگي استاندارد حسابداري عطف به كاربرگ امضاء رسيدگي كننده امضاي سرپرست
شماره بند
اش 23- در مواردي كه بهاي تمام شده كار در جريان ساخت و كالاي ساخته شده از طريق سيستم هزينه يابي استاندارد بدست مي آيد ، حسابهاي انحرافات و گزارشهاي مربوط را براي اطمينان يافتن از اين كه بهاي تمام شده برابر هزينه واقعي است مورد رسيدگي قرار دهيد . كليه انحرافات قابل توجه را مورد بررسي قرار دهيد . اطمينان حاصل كنيد كه نرخها براساس ظرفيت عادي توليد محاسبه شده و استانداردهايي كه به اين منظور مورد استفاده قرار گرفته مربوط به دوره مورد رسيدگي ( و نه دوره مالي بعد است ) . دقت كنيد كه ضايعات غير عادي ، مخارج انبارداري كالاي ساخته شده ،سربار اداري و مخارج فروش و همچنين مخارج مديريت عمومي و هزينه هاي تامين مالي به بهاي تمام شده منظور نشده باشد . 8 17 تا 20
اش 24- هزينه مواد اوليه مصرفي در بهاي تمام شده كالاي ساخته شده را با توجه به استانداردهاي مصرف براساس فرمول ساخت ( BOM ) محصول و نرخ كاردكس ريالي محاسبه و با هزينه مواد اوليه هر محصول مقايسه كنيد . ضايعات عادي را در نظر گرفته و هر گونه انحراف را يادداشت كنيد . در صورتيكه ضايعات غير عادي باشد مستندات و علت را پيگيري كنيد . 8
– پيمانهاي بلند مدت در جريان پيشرفت :
پيمانهاي مهم و متمم هاي آنها را مورد مطالعه قرار داده وضمن اخذ قرار دادهاي فوق خلاصه اطلاعات زير را استخراج و در كار برگها ثبت نمائيد :
• نوع پيمان
• مبلغ پيمان
• شرايط پرداخت و پرداختهاي مربوط به پيشرفت كار .
• شرايط لغو پيمان و جريمه هاي مربوط .
• بندهاي مربوط به افزايش هزينه ها
• لزوم پوشش بيمه اي .
• تجهيزات و مواد لازم .
• وثيقه حسن انجام كار .
اش 25- مبالغي را كه از بابت ّبهاي تمام شده ارائه شده است را از طريق رد يابي سوابق هزينه يابي پيمان مورد رسيدگي قرار دهيد .
اش 26- مبنا و محاسبه مبلغي را كه از بابت سربار در بهاي تمام شده گنجانده شده است ، كنترل نموده و تحقيق نمائيد كه آيا :
اش الف ) محاسبه مزبور ، براساس مخارج واقعي ، ( يا برآوردهاي نزديك به واقعيت ) و سطوح فعاليت سالانه انجام گرفته است .
اش ب ) حصه اي از سربار كه در محاسبات منظور شده است، مناسب بوده و در مقايسه با ساير دوره هاي مالي داراي ثبات رويه بوده است . 9 12تا14
اش 27- مبناي شمول سود / زيان در ارزشيابي پيمانهاي بلند مدت در جريان پيشرفت را بررسي نموده و نكات زير را مورد رسيدگي اثباتي قرارد دهيد :
اش الف) شناخت سود در مورد پيمانهاي بلند مدت ، و تنها مشروط به تحقق شرايط ذيل ، صورت مي پذيرد :
– نتيجه پيمان با دقت معقولي قابل پيش بيني باشد . و
– سود مزبور را بتوان بنحوي معقول به كار انجام شده نسبت داد . 9 28
اش ب ) هر گاه زيان نهائي پيمان ، به گونه اي معقول قابل پيش بيني باشد ، بلافاصله نسبت به شناخت زيان در صورتهاي مالي همان دوره اقدام گردد . 9 24

نوع ادعا شرح رسيدگي استاندارد حسابداري عطف به كاربرگ امضاء رسيدگي كننده امضاي سرپرست
شماره بند
اش 28- رعايت نكات زير توسط صاحبكار را مورد رسيدگي قرار دهيد :
مبالغ دريافتي و دريافتني از بابت پيشرفت كار و ذخيره هاي مربوط به زيان پيمانها ، به نحو صحيح به پيمانهاي بلند مدت در جريان پيشرفت از يكسو ، و بستانكاران / ذخيره ها از سوي ديگر تخصيص يافته است . ( يعني مانده هاي منفي پيمانها ، در حاصل جمع كارهاي در جريان پيشرفت دخالت داده نشده است .)

روشهاي تحليلي :
نسبتهاي زير را محاسبه و با سال قبل مقايسه نموده و دلائل تغييرات را يادداشت كنيد :

نوع ادعا نسبتها سال مورد رسيدگي سال قبل
اش 1) نسبت هزينه هاي دستمزد سيستم و سربار به بهاي تمام شده كالاي ساخته شده را براساس كل مبلغ هزينه و همچنين اقلام مهم محاسبه نموده و با نسبت بهاي مشابه سال قبل مقايسه كنيد و در مورد انحرافات عمده تحقيق كنيد .
اش 2) هزينه هاي كليدي را با هزينه هاي مشابه سال قبل مقايسه كنيد ( هزينه هاي متغير بايد با توجه به ميزان توليد تعديل شوند ) .
اش 3) بهاي تمام شده هريك از محصولات را با بهاي تمام شده سال قبل مقايسه كنيد.
اش 4) دوره گردش موجوديها را با دوره مشابه سال قبل مقايسه كنيد .
اش 5) ميزان انباشت موجوديها را با سال قبل مقايسه كنيد .
اش 6)– سود ناويژه هر محصول را با مبلغ مشابه سال قبل مقايسه كنيد .
اش 7)دوره گردش موجوديها
متوسط موجودي كالا تقسيم بر بهاي تمام شده كالاي فروش رفته × 365
اش 8)انباشت موجودي ها در آخر سال
موجودي كالا در آخر سال تقسيم بر بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ×365
اش 9)انباشت موجودي مواد در آخر سال
موجودي مواد در آخر سال تقسيم بر مواد اوليه مصرفي × 365

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...