همه چیز درباره مشاور امور مالیاتی

همه چیز درباره مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

صفر تا صد مشاور امور مالیاتی

در این مقاله تخصصی می‌خواهیم به تمام ابعاد و همه چیز درباره مشاور امور مالیاتی و وکیل امور مالیاتی بپردازیم و با وظایف هر یک آشنا شویم. پس با ما همراه شوید.


مشاور مالیاتی و مراحل آن

دغدغه کسب و کارها برای مالیات

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کار بحث مالیات و امور مالیاتی است. به این دلیل که غفلت از آن تبعات مالی زیادی برای کسب و کارها دارد به خصوص اگر اندازه بیزینس بزرگ باشد. در بسیاری از موارد تاجران و مدیران شرکت ها گمان می‌کنند کارمندان مالی و حسابداران برای پرداختن به مسائل مربوط به مالیات توانایی و زمان کافی را دارند و نیازی به حضور مشاور امور مالیاتی در سیستم نیست.

اما ذکر این نکات ضروری است:

  1. در درجه اول این افراد معمولا تا حد زیادی با فرایندهای داخلی شرکت و سازمان مشغول هستند و زمان رسیدگی به امور مربوط به مالیات را پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل معمولا این کار را برای لحظات آخر می‌گذارند.
  2. در درجه دوم، قوانین مربوط به مالیات دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است و غالبا یک مشاور حرفه ای و مسلط می‌تواند از آن‌ها آگاه باشد. و تفسیرهای مناسب را بر اساس آن‌ها انجام دهد.

مشاور امور مالیاتی کیست؟

مشاور امور مالیاتی (وکیل امور مالیاتی) فردی است که به مشتریان و موکلان خود کمک می‌کند تا با اخذ تصمیمات درست در زمینه حقوق مالیاتی، به کاهش میزان مالیات بر اساس قوانین، درآمد صاحبان کسب و کارها را به حداکثر خود برسد. این افراد پس از انجام مصاحبه با مشتریان و جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز، وضعیت مالی اشخاص و شرکت‌ها، استراتژی‌هایی تنظیم می‌کنند تا با بهره گرفتن از قوانین کسورات و معافیت‌های مالیاتی، به کاهش میزان مالیات پرداختی مشتریان خود کمک کنند.

یکی از مهم‌ترین وظایف مشاور امور مالیاتی این است که وی باید این اطمینان را ایجاد کند که تمام کارها بر اساس قوانین و مقررات و به صورت کاملا قانونی انجام می‌شوند.

مشاور امور مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی

این روزها تقریباً تمامی بیزینس ها با مالیات سر و کار دارند. مالیات پولی است که دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کند. قوانین مالیاتی باعث شفافیت روابط اقتصادی شده‌اند و از این نظر اهمیت بسیاری دارند. در بیشتر کشورهای جهان، مردم و کسب‌وکارها ملزم به پرداخت مالیات هستند اما برای مالیات قوانین خاصی در کشورهای مختلف وضع شده است. اطلاع از قوانین مالیاتی و داشتن تخصص نیازمند کسب دانش در این زمینه است. مشاوران امور مالیاتی کسانی هستند که این دانش را کسب کرده‌اند. باید توجه کنید که اطمینان کردن به هر شخص مشاور مالیاتی درست نیست، زیرا برخی مشاوران مالیاتی ممکن است در زمینه مالیات به اندازه کافی متخصص نبوده و برایتان مشکل‌ساز شوند.

اولین موردی که باید مشاوران مالیاتی در آن تبحر داشته باشند، قوانین مالیاتی است. قوانین مالیاتی در ایران ساده نیستند و به همین دلیل ممکن است تمام مشاوران مالیاتی نیز به صورت دقیق از این قوانین آگاهی نداشته باشند. همچنین مورد دیگری که بسیار اهمیت دارد، توجه به استثناها و تغییرات دائمی و یا مقطعی در قوانین است. لذا برای بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی مناسب، تنها مراجعه به شرکت حسابداری و مالیاتی کافی نیست.

آنچه اهمیت دارد، شناخت و بررسی کامل موسسات مالیاتی و حسابداری و نیز مشاوران آن است. اهمیت این قضیه به قدری زیاد است که باید بدانید در صورتی که مشاور امور مالیاتی اطلاعات ناکافی در دست داشته باشد، می‌تواند با راهنمایی غلط خود برای کسب‌ و کارتان ضرر ایجاد کند. حتماً قبل از نهایی‌کردن قرارداد خود با مشاور، درباره سوابق علمی، کاری و فعالیت‌های وی تحقیق کنید و حتماً از وی درخواست ارائه گواهی‌نامه معتبر نمایید.

برای انتخاب یک مشاور مالیاتی مجرب باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید.

معیار انتخاب

در ابتدا باید این موضوع را در نظر بگیرید که برای چه کاری می خواهید مشاور مالیاتی را استخدام کنید؟ آیا مسئله ی بزرگ و پیچیده ای در زمینه ی مالیاتی دارید یا نیاز مالی شما پایه ای و ساده است؟ اگر فکر می کنید که مشکل مالیاتی اساسی دارید، حتما باید به دنبال مشاوری مجرب باشید. راه اندازی کسب و کار، بررسی وضعیت مالیات های معوقه و پرداخت نشده و فرا رسیدن موعد بازنشستگی از جمله مسائلی هستند که نیاز به مشاور مجرب دارد.


چشم انداز مشاور مالی

وظایف مشاور امور مالیاتی

تعهدات و وظایفی که یک مشاور باید به صورت کامل و به درستی انجام دهد را می‌توان در غالب موارد زیر دسته‌بندی کرد:

۱-   تعیین دیون

یکی از وظایف وکیل امور مالیاتی این است که تعیین کند کسب و کار مورد نظر چه میزان بدهی مالیاتی دارد. در پاره‌ای از موارد نیز مازاد مالیاتی که نیاز است پرداخت کند را مشخص می‌کند. این افراد با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مرتبط و طبق دستورالعمل‌های مرتبط با قوانین مالیاتی، مبلغ دقیق مالیات را محاسبه می کنند. همچنین در پاره‌ای از موارد نیز ممکن است در صورت نیاز از جداول مالیاتی کمک گیرند.

۲-   تحلیل مالی

وظیفه تحلیل مالی داخلی کسب و کار و فرایندهای مربوط به این موضوع بر عهده این فرد بوده و وی معمولا در تلاش است تا با انجام بهتر این موضوع و تحلیل دقیق، بتواند با دید کامل تری به مسائل مربوط به مالیات بپردازد. در واقع در این شرایط نیاز است که مشاور بتواند با ایجاد رابطه مناسب و سازنده با مدیر مالی شرکت، حسابداران و به طور کلی پرسنل بخش مالی، از فرایندهای مالی در جریان شرکت اطلاع یافته و بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از اسناد مالی و ثبت‌های مورد نظر کسب کند و از آن‌ها در راستای تحلیل‌های مالیاتی مورد نظر خود استفاده نماید.

۳-   تحلیل مالیاتی

مشاور مالیاتی خبره، فردی است که بتواند بر ریزه‌کاری‌های قوانین موجود و موارد غیر روتین مانند مالیات بر درآمد اتفاقی آگاهی داشته باشد و بتواند بر اساس این موارد تحلیل‌های مناسب مالیاتی را انجام دهد.

۴-   ارائه گزارش به مدیران

یکی از مهم‌ترین ویژگی های مشاور امور مالیاتی و وکیل امور مالیاتی این است که بتواند نتیجه تحلیل‌های حرفه‌ای و مناسب خود را در غالب گزارشی قابل درک و مناسب به مدیر خود ارائه کند. در واقع انجام این کار می‌تواند مجموع کارهای انجام شده توسط یک مشاور مالیاتی را جمع‌بندی کرده و به شکل قابل فهمی برای مدیر مجموعه بیان کند. در غیر این صورت ممکن است مدیر کسب و کار آن طور که باید و شاید بر اهمیت نقش مشاور در مجموعه خود پی نبرد.

به علاوه آگاهی کلی مدیران از فرایندهای در جریان بخش مالی و مالیاتی مجموعه آن‌ها را یاری می‌دهد تا بتوانند در تصمیم‌گیری‌های کلی دید جامع‌تری داشته و سیاست‌ها و استراتژی‌های مجموعه خود را با بهره‌گیری از این اطلاعات تنظیم نمایند. و کسب و کار خود را به صورت مناسبی راهبری کنند. برای مثال این اطلاعات می‌توانند هیئت مدیره شرکت را در راستای تنظیم قرارداد خدمت مدیر عامل راهنمایی کرده تا بدانند شرح وظایف مورد نظر برای مدیر عامل و دستمزد وی را چگونه تنظیم کنند.

۵-   حفظ تسلط بر قوانین و مقررات مرتبط با حوزه کاری خود

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یک مشاور یا وکیل امور مالیاتی با تجربه باید از آن بهره‌مند باشد، حفظ تسلط خود بر قوانین و مقررات موجود در زمینه مالیات است. به عنوان مثال وی باید اطلاعات کافی در زمینه حقوق مالیاتی را داشته باشد تا بتواند در صورت نیاز از اهرم‌های مورد نیاز استفاده نماید. و مهم‌ترین نکته این است که مشاور مالیاتی بتواند در زمینه موارد مرتبط بر قوانین خود را به روز رسانی کند.

قوانین و مقررات مربوط به مالیات یک کشور ممکن است در شرایط مختلف و بر اساس وضعیت جاری دچار تغییر شوند. مسلما مشاور مجموعه باید از این تغییرات آگاه بوده و بر اساس آن‌ها مالیات شرکت را تنظیم کند. در غیر این صورت ممکن است آگاه نبودن از قانون به خصوصی منجر به زیان شرکت شود و چنین موضوع عملکرد کلی مشاور را زیر سوال خواهد برد.

مشاور مالیاتی معتبر

دلایل اهمیت مشاوره مالیاتی

مالیات به تدریج به عنوان بخش جدایی ناپذیر از هر کسب و کاری درآمده است. شما در مقام خرید و فروش یک خودرو یا ساختمان و یا در مقام دریافت تسهیلات بانکی و یا دریافت پروانه کسب و یا تأسیس شرکت و یا واردات و صادرات یا ارث و تقسیم و اموال بجا مانده از درگذشتگان و غیره، با مالیات سر و کار خواهید داشت.

بخش بزرگی از زندگی ما امروزه، درگیر مالیات است به طوری که تقریباً هر فعالیت و یا عملی که انجام می دهیم (از خرید و فروش اموال گرفته تا تقسیم ارث و میراث) قسمتی از آن جنبه مالی و مالیاتی دارد. با توجه به گستردگی حوزه فعالیت های اشخاص و از طرفی، زیاد بودن مشغله ها و کمبود وقت، نمی توان انتظار داشت که هر شخص، به تنهایی بتواند به حل و فصل مسائل مالیاتی اش بپردازد.

بنابراین اینجاست که اهمیت مشاوره مالیاتی نمود پیدا می کند و شخص نیاز پیدا خواهد کرد که از افراد متخصص، مشاوره مالیاتی بگیرد. وکالت وکیل امور مالیاتی یا مشاوره مالیاتی در واقع خدمتی است که توسط مشاوران مالیات ارائه می‌شود. مشاور مالیاتی رایگان به شما کمک می‌کند تا از معافیت‌های مالیاتی و یا تخفیف‌های دولت آگاه شوید. همچنین با بهره‌مندی از مشاوره مالیاتی این اطمینان را خواهید داشت که کسب‌وکارتان به صورت ناخواسته دچار تخلف مالیاتی نشده است.

نقش مشاور مالی در برنامه‌ریزی مالیاتی

نقش مشاور مالی چیست؟ آیا می‌دانید بر شرایط مالی شما چه قوانینی اعمال ‌می‌شود؟ یا در چه نوع سرمایه‌گذاری‌هایی مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند؟ مشاور امور مالی پاسخ این سوالات را می‌داند. آن‌ها می‌دانند چه سرمایه‌گذاری‌هایی بیشترین تاثیر را بر مالیات میگذارد، چه زمانی و چه مقداری باید پرداخت شود. مشاوران به شما کمک می‌کنند تا در شرایط پایدار بمانید. مشاور مالی باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود.

حال صادقانه پاسخ دهید، آیا فکر می‌کنید می‌توانید ساعت‌ها وقت بگذارید و انتخاب درستی درباره طرح سرمایه‌گذاری مناسب داشته باشید؟ یا بتوانید با برنامه‌ریزی درستی تعادلی بین بودجه و هزینه‌های خود برقرار کنید؟ ما حتی اگر محدودیت زمانی هم نداشتیم، حتما آن را برای سپری کردن زمانی با خانواده اختصاص می‌دادیم. ممکن‌ است ساعت‌ها وقت بگذارید به دنبال تعاریف و معانی و اصطلاحات مرتبط با این موضوع بگردید، اما مشاوران حرفه‌ای این‌کار را نمی‌کنند. آن‌ها کارشان را بلدند و در نصف زمانی که شما برای شروع کار صرف می‌کنید، کار را به سرانجام می‌رسانند.

آشنایی با خدمات شرکت حسابداری مالی آرمان پرداز خبره

مشاور امور مالیاتی

مراحل مشاور مالیاتیتاثیر استفاده از مشاور در امور مالی

هدف از راه‌اندازی یک کسب و کار چیست؟ صاحبان کسب‌وکارهای مختلف با ایجاد شرکت‌های گوناگون به دنبال ایجاد ارزش افزوده برای خود و مشتریان‌شان هستند. از همین رو هرچه میزان سود عایدی یک شرکت بالاتر باشد، آورده مالی صاحبان کسب‌وکارها نیز ارتقا پیدا می‌کند. اگر این مهم اتفاق بیفتند، چرخه اقتصادی شرکت‌ها به‌درستی شکل می‌گیرد. برای تحقق هدف کسب سود بیشتر در یک شرکت، در وهله اول باید نسبت به حراست از سرمایه مجموعه دقت فراوانی اعمال شود. مجموعه‌ای از راهکارها برای این منظور پیش روی صاحبان بنگاه‌های اقتصادی است.

یکی از این موارد، مالیات سالانه است که باید به دولت پرداخته شود. از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی، مالیاتی که برای شرکت‌شان توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود، عادلانه نیست؛ چراکه مشاهده می‌کنند بسیاری از شرکت‌های هم‌تراز، مالیات کمتری را در سال پرداخت می‌کنند. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ مشاوره مالی و مالیاتی دقیقاً همان وجه اختلاف میان این بنگاه‌های اقتصادی است. مشاور امور مالیاتی که در این حوزه از تخصص کافی برخوردار است، با علم به قوانین موجود تلاش می‌کند تا از اموال و دارایی‌های شرکت در راستای کاهش پرداخت مالیات حراست کند.

دیگر مسئولیت های مشاور امور مالیاتی

به طور کلی می توان گفت که مشاور امور مالیاتی، وظیفه ی امور مالیاتی یک شرکت را به عهده دارد. مشاور مالیاتی در واقع فردی است که اطلاعاتی در رابطه با امور مالی و حسابداری دارد. یک مشاور مالیاتی تلاش می کند که مالیات را در چهار چوب قانون به حداقل برساند.

مشاور مالیاتی درصدد است که با بررسی های هزینه های مربوط به شرکت سود شرکت را به حداکثر برساند و هزینه های را به حداقل برساند. بنابراین انتخاب یک مشاور مالیات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی از وظایف مهمی که یک وکیل امور مالیاتی انجام می دهد این است که به پرونده های مالیاتی شرکت ها رسیدگی کند و مشکلات آنها را در مراجع قانونی حل و فصل نماید. صاحبان مشاغل هر سال در یک زمان خاصی اظهارنامه مالیاتی پر می کنند و آن را به اداره ی مالیات ارسال می کنند. در مواقعی ماموران مالیات اظهارنامه مالیاتی شرکت را رد می کنند و رقم دیگری را به عنوان مالیات برای آن شرکت در نظر می گیرند. یک مشاور مالیاتی به لحاظ حقوقی یک وکیل نیست ولی می تواند در پرونده های مالیاتی با گرفتن وکالت از سوی شرکت ها به دفاع از اظهارنامه مالیاتی شرکت بپردازد.

وظیفه مشاور مالیاتی این است که از اظهار نامه ی مالیاتی شرکت دفاع کند.

بنابراین بخش مالی یکی از مهم ترین قسمت های یک شرکت است و اگر مشکلی در این زمینه ایجاد شود، اختلالاتی در همه ی قسمت های شرکت به وجود می آید. لذا استخدام یک مشاور مالیاتی لازمه ی هر شرکتی است. در واقع مشاور امور مالیاتی با داشتن اطلاعات در زمینه ی عملکردها ی مالی شرکت ها و اظهارنامه های مالیاتی، می تواند بسیاری از مشکلات مالی شرکت ها را حل و فصل نماید و تصویری از آینده را برای سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها ترسیم کند.

تماس با مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...