مفهوم نامه مدیریت

مفهوم نامه مدیریت
یکی از کمک های مفیدی که حسابرس مستقل می تواند به مدیریت واحد مورد رسیدگی ارائه دهد، ارائه نامه مدیریت(نامه نقاط ضعف کنترل های داخلی و پیشنهادهای سازنده) است که ارائه این نامه مدیریت می تواند در حین حسابرسی ضمنی، بعد از اتمام حسابرسی ضمنی، حین حسابرسی نهایی و بعد از حسابرسی نهایی صورت گیرد.
.
با توجه به اینکه حسابرس مستقل کلیه سیستم های مالی و مرتبط با آن را در حین حسابرسی بررسی می کند (شناخت سیستم ها) و همچنین با انجام رسیدگی ها به حساب های مختلف، می تواند به بسیاری از نقاط ضعف کنترل های داخلی واحد مورد رسیدگی پی برد و آنها را طی نامه مدیریت به اطلاع مدیریت واحد مورد رسیدگی برساند. این نامه باید حاوی شرحی از نقاط ضعف مشاهده شده و پیشنهادهایی برای رفع آن نقاط ضعف توسط واحد مورد رسیدگی باشد. همچنین در نامه یاد شده باید از واحد مورد رسیدگی درخواست شود که نظر خود در مورد موارد مطرح شده و اقدامات به عمل آمده جهت رفع نقاط ضعف کنترل های داخلی را طی مدت زمان معینی به حسابرس مستقل گزارش کند و حسابرس مستقل در حسابرسی های بعدی کنترل کند که آیا اظهارات واحد مورد رسیدگی صحیح است و نظر خود را مکتوب اعلام کند.
.
آنچه که حائز اهمیت است این است که حسابرس باید اطلاعات کاملی از کنترل های داخلی و ضعف های آن به طور کلی داشته باشد تا به محض مشاهده و برخورد با آنها، پی به ضعف ها در کنترل های داخلی برد و آنها را به واحد مورد رسیدگی گزارش کند. بعضی از نقاط ضعف کنترل های داخلی در بیشتر واحدهای مورد رسیدگی وجود دارند و بعضی از نقاط ضعف، خاص واحدهای رسیدگی بخصوصی هستند و بنابراین عمومیت چندانی ندارند و آنها را فقط می توان با بررسی دقیق سیستم های کنترل های داخلی، کشف کرد.
.
نامه مدیریتی که با توجه به بررسی های دقیق نقاط ضعف موجود در کنترل های داخلی یک واحد مورد رسیدگی تهیه شده باشد، می تواند کمک بسیار زیادی به مدیریت و مسوولان واحد مورد رسیدگی باشد تا با رفع آنها، بتوان صورت های مالی قابل اتکا در فواصل زمانی مختلف تهیه و به استفاده کنندگان از صورت های مالی ارائه کرد.

نامه مدیریت
.
حسابرس مستقل در هر دوره ای که برای حسابرسی به یک واحد مورد رسیدگی مراجعه می کند، باید کنترل کند که چه اقداماتی در رابطه با نامه های مدیریت قبلی از طرف مدیریت و مسوولان واحد مورد رسیدگی صورت گرفته و آیا اقدامات به عمل آمده موثر است یا خیر. در رابطه با مواردی که اقدامات موثر صورت نگرفته یا اصولااقدامی در مورد آنها به عمل نیامده، حسابرس باید در نامه مدیریت جدید، مدیریت واحد مورد رسیدگی را از آن موارد مطلع سازد. همچنین حسابرس در هر حسابرسی، بایدکنترل های داخلی را مورد بررسی مجدد قرار داده و در پی یافتن نقاط ضعف جدیدی (البته اگر نقاط ضعف جدیدی وجود داشته باشد) در سیستم های کنترل های داخلی (مالی و مرتبط با مالی) واحد مورد رسیدگی باشد و در صورت کشف نقاط ضعف جدیدی در کنترل های داخلی، آنها را به مدیریت واحد مورد رسیدگی گزارش کند. به طور خلاصه باید گفت که این عمل، یک کار مداوم توسط حسابرس مستقل محسوب می شود و به ارائه یک نامه مدیریت در اولین حسابرسی ختم نمی شود. این کار باید در هر دوره حسابرسی بررسی و تجدید شود و نامه های مدیریت به روز (بهنگام) شود.
.

حال وظیفه واحد مورد رسیدگی در رابطه با نامه مدیریت دریافتی از حسابرس مستقل چیست؟
.
مدیریت واحد مورد رسیدگی باید نامه مدیریت را به دقت مطالعه کرده، نقاط ضعف مطرح شده را بررسی و افرادی را در واحد مورد رسیدگی مسوول پیگیری و رفع آن نقاط ضعف بکند و از آنها بخواهد که اقدامات به عمل آمده را طی مدت زمان مشخصی به مدیریت گزارش کنند و مدیریت نیز اقدامات به عمل آمده را به حسابرس مستقل به صورت کتبی گزارش کند. لازم است که مدیریت یک واحد مورد رسیدگی، به نامه های مدیریت حسابرس مستقل توجه خاص کند و از مسوولان مربوطه در واحد مورد رسیدگی بخواهد که به پیشنهادات حسابرس مستقل توجه کنند و اقدامات مقتضی را به عمل آورند.
.
مدیریت واحد مورد رسیدگی باید از مسوولان واحد مورد رسیدگی بخواهد که کلیه موارد مطرح شده به عنوان نقاط ضعف کنترل های داخلی از طرف حسابرس مستقل را بررسی و پیگیری و در حد امکان برطرف و نتایج آن را به مدیریت گزارش کنند.
.
بدیهی است مواردی که قابل رفع است، ولی اقدامات موثری از طرف مسوولان مربوطه در واحد مورد رسیدگی به منظور رفع آن ها به عمل نیامده و در نامه یا نامه های مدیریت بعدی حسابرس مستقل دوباره تکرار شده، مسوولان ذیربط باید مورد مواخذه مدیریت واحد مورد رسیدگی قرار گیرند. مدیریت هر واحد مورد رسیدگی باید به نامه های مدیریت توجه خاص کرده و اقدامات فوری در جهت رفع آنها به عمل آورد، زیرا وجود ضعف در کنترل های داخلی یک واحد مورد رسیدگی می تواند احتمالاباعث سوء استفاده و تقلب در واحد مورد رسیدگی و همچنین ایجاد تحریف های متعدد در صورت های مالی شود.
.
متاسفانه در بعضی از شرکت ها مشاهده می شود که توجه خاصی به نامه مدیریت نمی شود و نقاط ضعف کنترل های داخلی گزارش شده توسط حسابرس مستقل بدون تغییر از سالی یا دوره ای به سال یا دوره بعد منتقل و در نامه های مدیریت بعدی تکرار شود.
.
رفع نشدن نقاط ضعف در کنترل های داخلی، یک ضعف مدیریت محسوب می شود، به خصوص نقاط ضعفی که از طرف حسابرس مستقل یا سایر اشخاص به مدیریت گزارش شده باشد.
.
این مورد هنگامی شدت می یابد که نقاط ضعف از دوره ای یا سالی به دوره یا سال دیگر، بدون انجام هیچ اقدامی از طرف مدیریت، تکرار شود.یکی از کارهایی که سازمان بورس اوراق بهادار می تواند انجام دهد، درخواست نامه مدیریت از حسابرس مستقل در رابطه با شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار باشد و سپس اقدامات به عمل آمده توسط مدیریت در رابطه با نامه مدیریت را از مدیریت و حسابرس مستقل درخواست و در نهایت پیگیر رفع کلیه نقاط ضعف کنترل های داخلی گزارش شده توسط حسابرس مستقل به وسیله مدیریت واحد مورد رسیدگی باشد. بدین ترتیب، سازمان بورس اوراق بهادار می تواند از قابل اتکاء بودن صورت های مالی ارائه شده توسط شرکت های پذیرفته شده در بورس، اطمینان بیشتری کسب کند.

.رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

1نامه مدیریت

سازمان مديريت:
شركت فاقد دستور العمل مدون در رابطه با عمليات حسابداري مالي است.

تهيه و تصويب دستورالعملي كه نحوه دريافت مدارك و اسنادي كه اساس ثبتهاي مربوطه در دفاتر مالي است و كنترل آنها ، صدور مجوز پرداخت تعيين نوع پرداخت (نقد و چك) ، نحوه انجام كنترلهاي مربوط به پرداخت تا صدور اسناد حسابداري ، بايگاني اسناد و مدارك ، پيگيري و بررسي مانده هاي دفاتر مالي در فواصل زماني معين ، تهيه اطلاعات مديريت ، صورتهاي مالي و غيره به تفصيل در آن شرح داده شده ، لازم است در دستور كار شركت قرار گيرد.

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
2

3

حدود اختيارات ، وظايف و مسئوليت هر يك از مسئولين و كاركنان واحد ها و قسمتهاي مختلف به طور مدون تهيه نشده است . لذا كنترل نحوه انجام وظايف محوله و مطابقت تعداد پرسنل مورد نياز با تعداد شاغلين هر واحد ميسر نمي باشد.

شركت فاقد نمودار سازماني مدون و تصويب شده از سوي هيات مديره مي باشد

ضمن تعيين و تصويب حدود اختيارات و شرح وظايف هر يك از مسئولين و كاركنان واحد ها ، كنترل و نظارت در خصوص اجراي دقيق آن توصيه مي گردد.

بمنظور استفاده از نيروي انساني شاغل در شركت ، نسبت به تنظيم نمودار سازماني اقدام و پس از تصويب هيات مديره مورد اجراء قرار گيرد.

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
4

دستورات صادره از سوي مديريت به صورت بخشنامه يا دستور العمل تدوين نشده و سوابق لازم در اين خصوص نگهداري نمي شود.

بمنظور اجراي مطلوب سياست هاي مديريت ، جهت دستيابي به اهداف مورد نظر در اداره امور شركت و توسعه آن ، توصيه مي شود ، مديريت نظرات اصلاحي و اجرايي خود را بصورت دستور العمل و يا بخشنامه هاي مكتوب تنظيم و به كليه همكاران و مسئولان مربوطه ابلاغ نمايد. همچنين به منظور جلوگيري از تكرار مطالب و اجتناب از صدور دستورات تكراري يا متناقض ، يك نسخه از دستور العملها و بخشنامه هاي صادره ، بر حسب موضوع در پرونده مخصوص بايگاني گرديده و قبل از صدور هر دستورالعمل به سوابق مربوطه مراجعه شود
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

5

6

موجودي نقد و بانك:
شركت فاقد آئين نامه و دستورالعمل مدون در رابطه با نحوه گردش عمليات صندوق و تنخواه گردان بوده و دريافت و پرداختهاي انجام شده از محل وجوه مورد بحث بر اساس عرف جاري موجود در شركت انجام مي شود

شركت فاقد فرمي جهت تهيه صورت مغايرت بانكي كه در ذيل آن توسط تنظيم كننده و شخصي مستقل از تهيه كننده آن تاييد گرددمي باشد و نسبت به تهيه صورت مغايرات بانكي بصورت ماهانه و مستمر اقدام نمي شود .

لازم است دستور العملهاي مدون درخصوص چگونگي دريافت و پرداخت وجوه نقد (مشتمل بر گردش عمليات بانك ، صندوق و تنخواه گردان) تهيه وپس از تصويب به مورد اجرا گذاشته شود

توصيه مي شود نسبت به تهيه و طراحي فرم جهت صورت مغايرات بانكي كه در آن محل مناسبي جهت امضاء مسئولين ذيربط در نظر گرفته شود، اقدام شود

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
7

تعدادي از حسابهاي بانكي شركت به صورت راكد و انتقالي از سنوات قبل بوده كه نسبت به تعيين وضعيت آنها اقدامي بعمل نيامده است.در اين خصوص مي توان به حسابهاي جاري نزد بانكها بشرح ذيل اشاره نمود
نام بانك شعبه شماره
حساب مانده
ريال
ملت فاطميه يؤد 75556 41.500
كشاورزي مركزي 124 0
كشاورزي مركزي 7002 40.411

ضمن بررسي وضعيت حسابهاي بانكي ، در صورت عدم نياز به آنها ، ترتيبي اتخاذ گردد تا پس از اخذ مجوز از هيات مديره نسبت به تعيين تكليف حسابهاي مورد بحث اقدام شود.

نامه مدیریت

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
8

9

10

در برخي موارد رسيدهاي مربوط به پرداخت چك فاقد امضاي دريافت كننده مي باشد .

موجودي نزد تنخواه داران در دوره هاي زماني مناسب و به طور اتفاقي مورد شمارش قرار نگرفته و با دفاتر مطابقت نمي شود

از تنخواه داران تضمين اخذ نمي شود. نسبت به تكميل امضاهاي مجاز فرم رسيد پرداخت چك ، پس از كنترلهاي لازم توسط مسئولين مربوطه ، اقدام شود.

وجودي نزد تنخواه داران در فواصل زماني مناسب (حداقل هر سه ماه يكبار) و به طور اتفاقي توسط شخصي مستقل مورد شمارش قرار گرفته نتايج حاصل از بررسي بعمل آمده بصورت كتبي صورتجلسه و به تاييد فردي مسئول نيز برسد.

ضروري است وثيقه و تضمين كافي متناسب با حجم نقدينگي نزد تنخواه داران از آنان اخذ شود.
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
11

مدارك و ضمائم پيوست اسناد حسابداري مربوط به خريد و هزينه هاي انجام شده توسط تنخواه گردان ، ابطال نمي شود.

به منظور جلوگيري از استفاده مجدد اسناد و مدارك ، همچنين ممانعت از اعمال ثبتهاي تكراري مدارك مربوطه ابطال گردد.

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

12

13

حسابهاي دريافتني:
سر فصل حسابها و اسناد دريافتني شامل اقلام راكد و انتقالي از سنوات قبل مي باشد كه نسبت به پيگيري و وصول آنها اقدام موثري بعمل نيامده است.

سرفصل حسابها ي دريافتني تجاري شامل مانده هايي بشرح ذيل مي باشد كه از طريق حقوقي در حال پيگيري است ليكن تا كنون به نتيجه نرسيده است: مبلغ – ريال
امير حسين احتشام مدير عامل سابق 144.174.960
حسين زارع انبار دار 250.015.998
شركت انصار چاهك 134.201.071
شركت شيركوه 146.738.816
كشتارگاه نور 7.020.267.211
7.695.398.056

ضمن پيگيري موثر در وصول مطالبات شركت ، جدول تجزيه سني سر فصل حسابها و اسناد دريافتني تهيه شده و بر اساس اطلاعات مورد بحث ، نسبت به احتساب ذخيره مطالبات مشكوك الوصول كافي اقدام گردد.
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

14

15

16

دارايي هاي ثابت:
شركت فاقد آئين نامه مدوني در خصوص تفكيك هزينه هاي جاري و سرمايه اي مي باشد و رويه اي مشخص نيز از اين بابت در شركت مورد عمل نمي باشد.

دارائي هاي ثابت شركت در دوره هاي زماني منظم مورد مشاهده عيني قرار نمي گيرد.

اتحاديه فاقد سيستم مكانيزه اموال مي باشد.
بدليل اثرات قابل توجه طبقه بندي هزينه هاي جاري و سرمايه اي به سود و زيان دوره مالي ، لازم است آئين نامه اي در خصوص نحوه تفكيك اين هزينه ها تدوين و پس از تصويب آن توسط هيات مديره شركت ، در شركت به اجرا گذاشته شود.
دارائي هاي ثابت شركت بايد در دوره هاي زماني منظم (حداكثر يكساله) مورد مشاهده عيني قرار گرفته و با سوابق دفتري مطابقت داده شود ، مغايرتهاي احتمالي پيگيري و تصميمات مقتضي اتخاذ گردد.

به منظور شناسايي و اثبات مالكيت و رديابي اموال استفاده از سيستم مكانيزه اموال توصيه مي شود.

نامه مدیریت
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
17

18

19

بمنظور تحويل دارائي هاي ثابت خريداري شده كه بصورت مستقيم در اختيار واحد استفاده كننده قرار مي گيرد ، فرم مناسبي جهت تحويل و رسيد اقلام دارايي تهيه و به مورد اجرا گذاشته نشده است.

سرفصل دارايي ثابت شامل 1.615 ميليون ريال تاسيسات در حال احداث مربوط به شركت حمل و نقل اردكان مي باشد بعلاوه مبالغ پرداخت شده بابت خريد سهام به مبلغ 400 ميليون ريال نيز در حساب بدهكاران منعكس شده است، كه با توجه به اينكه شركت تنها بخشي از سهام شركت مزبور را خريداري نموده است نحوه بازيافت مبالغ پرداخت شده و توجيه سود آوري آن مشخص نمي باشد.

عليرغم بهره برداري از كاميونهاي خريداري شده و بر خلاف استانداردهاي حسابداري نسبت به احتساب هزينه استهلاك دوره اقدام نشده است. به منظور حصول اطمينان از تحويل دارائي هاي خريداري شده به شركت ، نسبت به تهيه فرمهاي مناسب كه داراي محلي جهت تاييد دريافت كننده دارايي و مسئولين مربوطه باشد اقدام گردد.

.
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

20

21

موجودي ها:
شركت فاقد آئين نامه و دستور العمل مدون در رابطه با شمارش موجوديها و بررسي وضعيت عيني آنها در طي سال مي باشد.

در برخي موارد فرم رسيد انبار بطور كامل تكميل نمي شود و فرم هاي مورد اتستفاده فاقد شماره سريال چاپي مي باشد.

ضروري است موجوديهاي شركت در طي سال به صورت دوره اي مورد شمارش قرار گرفته و مغايرت احتمالي مشخص و طي صورتجلسه اي نسبت به رفع آن اقدام گردد.

به منظور رديابي سوابق و عطف متقابل مدارك ، كليه مندرجات فرمهاي مورد استفاده در شركت ، پس از بررسي توسط اشخاص مجاز و كنترلهاي لازم ، تكميل و تاييد گردد و از فرمهاي با شماره سريال چاپي استفاده گردد.

نامه مدیریت

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
22

23

24

25

مغايرات حاصل از انطباق نتايج شمارش عيني موجوديهاي مواد و كالا با سوابق حسابداري و انبار موجود در شركت به طور كامل پيگيري و بررسي نمي شود

شركت فاقد روش مناسب حسابداري كالاي اماني
مي باشدبطوريكه مانده موجودي مرغ در سردخانه و كشتارگاه به مبلغ 258 ميليون ريال در سرفصل حساب بدهكاران نگهداري مي شود.

در مواردي خريد هاي ثبت شده فاقد مدارك لازم بوده و يا مدارك خريد بنام اتحاديه نمي باشد.

نسبت به شناسايي قيمت تمام شده كالاي بسته بندي شده با توجه به راه اندازي واحد بسته بندي اقدام نشده است. توصيه مي گردد به منظور رفع اين مورد در اسرع وقت اقدامات لازم مبذول گردد.

با در نظر گرفتن روشهاي متداول پذيرفته شده در رابطه با كالاي اماني توصيه
مي شود اين كمبود در سيستم حسابداري شركت مرتفع و كنترلهاي لازم در جريان نقل و انتقال آنها، اعمال گردد.
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
25

26

27

از مسئولين و متصديان انبار شركت تضمين كافي اخذ نگرديده است.

حسابهاي پرداختني:
مانده برخي اقلام از سرفصل حسابهاي پرداختني انتقالي از سنوات قبل مي باشد كه در رابطه با تعيين وضعيت و تسويه آنها اقدام موثري صورت نگرفته است

سرفصل حسابهاي پرداختني شامل مبلغ 3.868 ميليون ريال كارمزد وجوه قابل دريافت از شركتها مي باشد كه با توجه به عدم تسويه بدهي شركتها محاسبه و به بدكار حساب آنها منظور ميگردد در اين ارتباط مدارك و مستنداتي كه قابليت احتساب و وصولاين مبالغ را تائئي نمايد تهيه و تنظيم نشده است. نسبت به اخذ تضمين كافي و مناسب از افراد مذكور اقدام شده به علاوه با توجه به ساير موارد مطروحه در اين نامه، كنترلهاي لازم از طريق آئين نامه ها و دستورالعمل هاي صادره ،‌اعمال گردد.

اقدام لازم جهت تعيين وضعيت و تسويه بدهيها صورت پذيرد.
رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
28

29

30

بر خلاف اصول و استانداردهاي حسابداري مبالغ منظور شده بابت كامزد تسهلات در يافتي خريد توافقي و طرح مرغ از اتحاديه مركزي به مبلغ 1.983 ميليون ريال از محل كارمزد وجوه دريافتي تهاتر شده است
نسبت به تعديل حسابهاي اتحاديه مركزي در ارتباط با جبران ضرر ئ زيان طرح مرغ بر اساس مدارك جديد دريافت شده اقدام نشده است و از اين رو مبالغ مندرج در دفاتر اتحاديه معادل 252 ميليون ريال كمتر از مبالغ دفاتر اتحاديه مركزي مي باشد.

هزينه ها:
بعضي هزينه هاي انجام شده در سرفصل هاي مناسب ثبت نگرديده است.

به منظور تعيين مانده واقعي هزينه ها و نيز حفظ قابليت مقايسه اي مخارج انجام شده ، نسبت به طبقه بندي صحيح هزينه ها با توجه به ماهيت آنها اقدام لازم صورت پذيرد.

نامه مدیریت

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
31

32

مدارك و مستندات مبناي پرداخت هزينه ها بنحو مناسب و كامل ابطال و يا ممهور به مهر پرداخت شد ، نمي گردد.

در مواردي مفاد ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم مبني بر كسر ماليات تكليفي رعايت نگرديده است . به طور مثال مي توان به عدم كسر ماليات تكليفي از قرارداد اجاره انبار اشاره نمود.

به منظور جلو گيري از احتمال پرداخت مجدد لازم است نسخ اصلي كليه مدارك مثبته ضميمه برگ دستور پرداخت و به تصويب كننده پرداخت وجوه يا مقام مجاز داراي حق امضاء ارائه گردد تا پس از كنترل مندرجات دستور پرداخت اقدام نموده و كليه ضمائم آن پس از پرداخت توسط فرد مسئولي بنحو مناسبابطال و يا مهمور به مهر” پرداخت شد ” گردد.

به منظور جلوگيري از تحميل جرائم مالياتي ناشي از عدم رعايت قوانين و مقررات موضوعه ، نسبت به كسر ماليات و تسليم به موقع اطلاعات مورد نياز به مراجع ذيربط ، اقدام گردد.

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان
32

33

در برخي موارد هزينه هاي مربوط به دوره مالي قبل در حسابهاي دوره مالي مورد رسيدگي منظور شده است

برگ هزينه و برگ پرداخت نقدي و صورت خلاصه خريد كالا و همچنين نامه هاي داخلي شركت از جمله فرمهايي هستند كه فاقد شماره سريال مي باشند.

رسيد پرداخت وجه نقد ، به طور كامل تكميل نمي گردد

بمنظور رعايت اصول و استاندارد ها ي حسابداري توصيه مي شود نسبت به احتساب هزينه ها ي معوق پس از كارشناسي هاي لازم اقدام شود .

پيشنهاد مي گردد به منظور اعمال كنترلهاي داخلي لازم ، شماره سريال چاپي بر روي اين فرمها تعبيه گردد.

پيشنهاد مي گردد به منظور اعمال كنترلهاي داخلي و همچنين جلوگيري از ادعاهاي اشخاص ثالث نسبت به شركت ، اين فرم به طور كامل تكميل و دريافت گردد.

رديف
نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

نامه مدیریت

34

35

ساير موارد:
كليه اسناد حسابداري فاقد امضاي مجاز مي باشد و كنترل كافي توسط مقامات مالي بر روي اسناد حسابداري صورت نمي گيرد.در مواردي صورتجلسات هئيت مديره توسط مديران حاضر در جلسات بطور كامل امضاء نگرديده است .بمنظور رعايت كنترلهاي داخلي مناسب ، لازم است امضاي در نظر گرفته شده در ذيل اسناد انجام و همزمان با امضا ، صحت ثبت حسابها و اسناد و مدارك ضميمه سند حسابداري كنترل گردد.به منظور رعايت كنترل داخلي مناسب توصيه مي شود صورتجلسات هئيت مديره پس از برگزاري جلسه توسط مديران حاضر تائيد و امضاءگردد.رديفنقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

37

مشاور مالیاتی

مشاور مالیاتی

فروش:
شركت فاقد سيستم مدون در رابطه با عمليات فروش مي باشد.

ضمن استقرار سيستم مدون در رابطه با عمليات فروش لازم است گردش عمليات مذكور مشتمل بر چرخه عمليات فروش ، صدور فاكتور ، دريافت وجه و صدور حواله دريافت محصول از كارخانه بنحو مناسب مشخص شده و بر اساس آن حدود اختيارات و وظايف هر يك از افراد مسئول در چرخه عمليات تعيين و به صورت مكتوب ابلاغ گردد
رديف نقاط ضعف و اثرات ناشي از آن پيشنهادهاي اصلاحي نظرات مديريت شركت
( شامل اقداماتي كه در نظر است صورت گيرد) نظرات حسابرسان

-شرکت حسابداریمشاور مالیاتیمشاور مالیوکیل مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...