نکات اساسی مالیات بر اجاره املاک

مالیات اجاره چگونه از مالیات بر درآمد املاک معاف شویم؟ اولین معافیت مالیاتی به زیربنا مربوط می شود. بنا برقانون چنانچه زیربنای مفید واحد مسکونی شما

چگونه از مالیات بر درآمد املاک معاف شویم؟

اولین معافیت مالیاتی به زیربنا مربوط می شود. بنا برقانون مالیات اجاره املاک چنانچه زیربنای مفید واحد مسکونی شما (در شهر های غیر از پایتخت) زیر 200 مترمربع باشد، از پرداخت مالیات معاف هستید.

________________________________________
روزنامه خراسان: چند سالی می شود که مالیات بر درآمد املاک و مستغلات، در ایران عملیاتی می شود. به موجب این قانون، اگر صاحب ملک یا مستغلاتی هستید که از محل آن درآمد کسب می کنید، باید مطابق نرخ های اعلام شده مالیات بپردازید. اگر آنقدر ثروتمند هستید که خانه های زیادی را اجاره داده اید، ناگزیر هستید که مالیات بپردازید. اما ممکن است کمی نگران باشید، که شاید درگیر مالیات فوق العاده ای شده باشید و نتوانید از پس آن بربیایید. اما لازم است بدانید نیاز نیست نگران این نوع از مالیات باشید. زیرا قانون آنقدر معافیت دارد که بتوانید از آن معاف شوید.

معافیت زیربنا

اولین معافیت مالیاتی به زیربنا مربوط می شود. بنا برقانون چنانچه زیربنای مفید واحد مسکونی شما (در شهر های غیر از پایتخت) زیر 200 مترمربع باشد، از پرداخت مالیات معاف هستید اما چنانچه در تهران زندگی می کنید، حد معافیت زیربنا 150 متر است.

 

 

معافیت خانوادگی!
به موجب قانون هر واحد مسکونی در اختیار پدر یا مادر ، همسر یا فرزند یا اجداد و نیز افراد تحت تکفل فرد اجاری تلقی نمی شود مگر این که به موجب اسناد و مدارک ثابت شود که اجاره پرداخت می شود. در صورتی که برای هریک از افراد ذکر شده بیش از یک واحد جهت سکونت اختصاص داده باشید، تنها یک مورد آن مشمول معافیت مالیاتی می شود. پس به نفع است تا بیشتر از یک خانه به یک نفر هدیه نکنیم! 
هم موجر هم مستاجر!

هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، خانه خود را به اجاره فرد دیگری واگذار کند و خانه دیگری را برای سکونت خود اجاره کند و یا به خانه های سازمانی نهاد ها مراجعه کند، مالیات منظور شده برای او مابه التفاوت مبلغ اجاره بهای دریافتی خود از اجاره پرداختی خواهدبود.

 

 

برای مثال، اگر فردی منزل خود را به مبلغ 10 میلیون رهن و 1میلیون اجاره واگذار کرده باشد و خانه ای را به ملبغ 5میلیون رهن و 600هزار تومان اجاره کرده باشد، برای پرداخت مالیات باید مبلغ تفاضل یعنی 4 میلیون و 400هزار تومان را ملاک محاسبه مالیات خود قرار دهد.

 

 

فقط درآمد اجاره دارم!

برای کسانی که به جز خانه اجاره داده شده هیچ گونه درآمدی ندارند، اگر تا سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق اجاره دریافتی داشته باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. این رقم در سال گذشته معادل، 1میلیون و 150هزار تومان در ماه بوده است.در این قانون حقوق بازنشستگی و جوایز و سود ناشی از سپرده های بانکی درآمد تلقی نخواهد شد. برای مثال اگر فرد بازنشسته ای ملک خود را به مبلغ 10 میلیون رهن و 1میلیون تومان اجاره ماهانه واگذار کرده باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. زیرا مجموع دریافتی سالانه اجاره بهای این منزل از 16میلیون و 560 هزار تومان کمتر است.

 

البته برای این که از این معافیت استفاده کنید، لازم است که حتما و حتما اظهار نامه پر کنید. البته مراقب باشید چون اگر در هر زمانی ثابت شود که اظهارنامه شما خلاف واقع است، مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن، به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

قانون مداران مشمول معافیت

هر مالک مجتمع مسکونی بالای سه واحد استیجاری که تمامی قوانین الگوی مصرف توصیه شده مسکن را رعایت کرده باشد، در طول مدت اجاره از تمامی مالیات معاف خواهد بود. این قوانین هنگام ساخت توسط وزارت مسکن و شهر سازی در اختیار سازنده قرار می گیرد. هم چنین منازل نو سازی که طبق برآورد سازمان مسکن و شهرداری در موعد زمانی خود احداث شده باشند و تاخیر در ساخت آنان صورت نگرفته باشد، در اولین نقل و انتقال خود از مالیات معاف خواهند بود.

 

 

معافیت در زمان تخلیه

در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره بها مهلتی برای تخلیه ملک داده شود، به مدت 6ماه فرصت وجود دارد تا محل سکونت تخلیه شود و در اظهارنامه مالیاتی معاف از مالیات بر درآمد است.

همکاری با دولت!

هرگونه وجه دریافتی از تمامی نهاد های دولتی و نیمه دولتی که در جهت احداث، نوسازی، به سازی و باز سازی و یا پرداخت غرامت به موجب ساخت در محل سکونت، صورت گرفته باشد، در مبالغ درآمدی املاک محسوب نمی شود. (مانند هزینه پرداختی شهرداری جهت تعریض ساختمان).املاکی که طبق قوانین مربوطه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا می رسند در صورت انتقال به سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به کل مالیات نقل و انتقال قطعی معاف خواهند بود. هم چنین در مواردی که مالکیت در دست اشخاص باقی می ماند، 50درصد از معافیت مالیاتی بهره مند خواهند بود.

 

نحوه ی محاسبه و کسر مالیات بر درامد اجاره
« : دسامبر 18, 2011, 17:43:58 »
نحوه ی محاسبه و کسر مالیات بر درامد اجاره
محاسبات مالیات اجاره تحت تاثیر نوع مالکیت آن می باشد بنابراین در محاسبات مالیات اجاره توسط مستاجر باید به این موضوع به شرح زیر توجه نمود:
الف. اگر مالک شخص حقیقی باشد:برای محاسبه ی مالیات اجاره کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر 25 معافیت بابت هزینه ها، استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره تا پایان سال را محاسبه نموده تا درآمد مشمول مالیات سالیانه پس از کسر معافیت مزبور محاسبه گردد . سپس مالیات اجاره را بر اساس نرخهای ماده ی 131 قانون مالیاتهای مستقیم باید محاسبه نمود.

 

ب.اگر مالک شخص حقوقی باشد: برای محاسبه ی مالیات اجاره، کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر 25 معافیت بابت هزینه ها ،استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره تا پایان سال را محاسبه نموده تا درامد مشمول مالیات سالیانه پس از کسر معافیت مزبور محاسبه گردد . سپس مالیات اجاره را بر اساس نرخ 25 درصد مندرج در ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم باید محاسبه نمود.

 

در صورتی که مدت اجاره ی املاک طی سال شروع شود برای محاسبه ی مالیات بایستی مجموع در آمد اجاره ماه شروع قرارداد اجاره تا پایان همان سال را محاسبه نموده و مالیات ان را با توجه به مالکیت ان به شرح فوق محاسبه نمود. همچنین چنانچه مالکیت مورد اجاره بیش از یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد ،در آمد اجاره مشمول مالیات به نسبت مالکیت مالکین مشخص شده و سهم هر یک از مالکان به شرح فوق مشمول مالیات خواهد بود.

 

به استناد ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم، تا مبلغ30000000 ریال به نرخ 15 درصد و تا میزان 100000000 ریال نسبت به مازاد 30000000 ریال به نرخ 20 درصد و تا میزان 250000000 ریال نسبت به مازاد 10000000 ریال به نرخ 25 درصد تا میزات 1000000000 ریال نسبت به مازاد 250000000 ریال به نرخ 30 درصد نسبت به مازاد 1000000000 ریال به نرخ 35 درصد خواهد بود.که نرخ و درامد مشمول مالیات و دامنه درامد مشمول مالیات به شرح جدول زیر است.
نرخ قابل اعمال 15 درصد 20 درصد 25 درصد 30 درصد 35 درصد
درآمد مشمول مالیات (میلیون ریال) 30 70 150 750 به ازای هر مبلغ
دامنه درآمد مشمول مالیات سالانه (میلیون ریال) مبلغ بالاتر از1000 1000 250 100 30 صفر

 

مبنای تعیین اجاره بها(مال الاجاره)
الف. به استناد ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم، اجاره بها از روی سند رسمی تعیین میشود و در صورتی که اجاره نامه رسمی وجود نداشته باشد یا از اریه سند یا رو نوشت ان خودداری گردد و یا موجر علاوه بر اجاره بها وجهی به عنوان ودیه یا هر عنوان دیگری از مستاجر دریافت نموده باشد،میزان اجاره بها بر اساس املاک مشابه تعیین خواهد شد.تعیین ارزش اجاری مستغلات بر اساس اجاره بهای املاک مشابه توسط اداره تمور مالیاتی که ملک در محدوده ان واقع شده است، انجام میشود

همچنین چنانچه بعدا اسناد و مدارک مثبته به دست آید که معلوم شود اجاره ملک بیش از مبلغی است که مبنای تشخیص درآمد مشمول مالیات قرار گرفته مالیات ما به التفاوت طبق مقررات این قانون قابل مطالبه خواهد بود.
ب. از ابتدای سال 1382 مبنای محاسبه درامد مشمول مالیات اجاره ملک ارزش اجاری خواهد بود که توسط کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده 64 قانون مالیات های مسقیم برای محدوده شهرها و روستاها و بر اساس هر متر مربع تعیین خواهد شد

پ. هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید و خود محل دیگری برای سکونت خویش اجاره نماید یا از خانه سازمانی که کار فرما در اختیار او می نماید استفاده کند در محسابه درآمد مشمول مالیات میزان مال الاجاره ای که موجب سند رسمی یا قرداد می پردازد یا توسط کارفرما از حقوق وی کسر و یا برای محاسبه مالیات حقوق مجاسبه میپردد از کل مال الاجاره در یافتی او کسر خواهد شد.

 

معافیت های مالیاتی
1.مالکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن، بنا به اعلام وزارت مسکن و شهر سازی ساخته شده یا می شوند در طول مدت اجاره از صد در صد (100%) مالیات بر در آمد املاک اجاری معاف می باشند.

 

2.درآمد هر شخص ناشی اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصدو پنجاه متر مربع زیر بنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست متر مربع زیر بنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می باشد. معافیت مزبور فقط نسبت به واحدهای مسکونی تعلق میگیرد که کاربری ملک، مسکونی بوده و در عمل هم برای سکونت از آن استفاده شود وگرنه مشمول این معافیت نخواهد بود
3.در مورد شخص حقیقی که هیچ گونه درآمدی دارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده 84 این قانون از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف ومازاد طبق مقررات مالیات بر درآمد اجاره مشمول مالیات می باشد.این قبیل اشخاص باید اضهارنامه مخصوصی طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ گونه درآمد دیگری ندارد.

 

اداره امور مالیاتی مربوط باید خلاصه مندرجات اضهارنامه مودی را به اداره امور مالیاتی محل سکونت مودی ارسال دارد و در صورتی که ثابت شود اضهارنامه مودی خلاف واقع است مالیات متعلق به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه وصول خواهد شد. حقوق بازنشستگی و وظیفه دریافتی و جوایز و سود ناشی از سپرده های بانکی، درآمد تلقی نخواهد شد. این معافیت که متعلق به فرزندان صغیر است و تحت ولایت پدر باشند تعلق نمی گیرد.

 

همچنین در صورتی که سایر درآمدهای مشمول مالیات ماهانه مودی کمتر از مبلغ معافیت مالیاتی درآمد حقوق باشد، آن مقدار از درآمد مشمول مالیات اجاره املاک که با سایر درآمدهای مودی بالغ بر مبلغ فوق باشد معاف و مازاد مشمول مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهد بود.

 

4.محل سکونت پدر و مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکلف مادر، اجاری تلقی نمی شود مگر این که به موجب اسناد و مدارک ثابت گردد که اجاره پرداخت می شود. در صورتی که چند واحد مسکونی، محل سکونت مالک یا افراد مزبور باشد یک واحد برای سکونت مالک ویک واحد مسکونی برای افراد مذکور به انتخاب مالک از شمول مالیات بر درآمد اجاره املاک خارج خواهد بود. در صورتی که برای هر یک از افراد مذکور بیش از یک واحد اختصاص داده شده باشد، فقط یک واحد به انتخاب مالک از تسهیلات مقرر برخوردار خواهد بود.

 

5.املاکی که مجانا در اختیار(1) وزارتخانه ها و موسسات دولتی، (2) دستگهایی که بودجه آنها وسیله دولتی تامین می شود و (3) شهرداریها قرار می گیرد غیر اجاری تلقی می شود.
6.واحدهای مسکونی متعلق به شرکتهای سازنده مسکن که قبل از انتقال قطعی و طبق اسناد و مدارک مثبته به موجب قرارداد واگذار می گردد تا زمانی که در تصرف خریدار می باشد، در مدت مذکور اجاری تلقی نمی شود و از لحاط مالیاتی با خریدار مانند مالک رفتار خواهد شد مشروط بر این که مالیات نقل وانتقال قطعی املاک موضوع ماده 59 قانون مالیات های مستقیم به ماخذ تاریخ تصرف پرداخت شده باشد.

7.در صورتی که مالک محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون در نظر گرفتن اجاره بها مهلتی برای تخلیه ملک به او داده شود، در مدتی که محل سکونت فروشنده می باشد حداکثر تا شش ماه غیر اجاری تلقی می گردد. همچنین در فروش اقساطی یا شرطی مادام که طبق معامله شی مورد معامله در اختیار خریدار شرطی است، اجاری تلقی نمی شود، مگر این که به موجب اسناد و مدارک مثبته گردد که اجاره پرداخت می شود.

 

موارد 4 الی 6 فوق تحت عنوان املاک غیر اجاری در قانون مالیات های مستقیم انعکاس گردیده است.
نکات قابل توجه در محاسبه مالیات بر درآمد اجاره
الف. اجاره املاک یا اثاثه و ماشین آلات: در مورد املاکی که با اثاثه یا ماشین آلات به اجاره واگذار می شود، درآمد ناشی از اجاره اثاه و ماشین آلات نیز جزء درآمد ملک محسوب و مشمول مالیات اجاره املاک می شود.

 

ب. مستحدثات ایجادی توسط مستاجر به نفع مالک: مستحدثاتی که طبق قرداد از طرف مستاجر در عین مستاجره به نفع موجر ایجاد می شود، براساس ارزش معاملاتی روز تحویل مستحدثه به موجر تقویم و پنجاه درصد آن جزء درآمد مشمول مالیات اجاره سال تحوبل محسوب می گردد.

 

پ. هزینه های انجام شده مالک توسط مستاجر: هزینه هایی که به موجب قانون یا قرداد به عهده مالک است و از طرف مستاجر انجام می شود و همچنین مخارجی که به موجب قرداد انجام آن از طرف مستاجر تقبل شده در صورتی که عرفا به عهده مالک باشد، به بهای روز انجام هزینه تقویم و به عنوان مال الاجاره غیر نقدی به جمع اجاره بهای سال انجام هزینه اضافه می شود.
ت. هر واحد آپارتمان یک مستقل: از نظر مالیات بر درآمد اجاره املاک هر واحد آپارتمان یک مستقل محسوب می شود.

 

ث. اعیان احداثی در ملک استیجاری توسط مالک: چناچه مالکیت اعیان احداث شده در عرصه استیجاری (مورد وقف یا حبس) متعلق به مستاجر (مالک اعیان احداث شده) بوده و اعیان مذکور بصورت کلی یا جزئی بوسیله او به اجاره واگذار گردد، مستاجر مزبور می بایستی در محاسبه درآمد مشمول مالیات بیست و پنج درصد مال الاجاره را از کل مال الاجرهمزبور کسر نماید. با این تفاوت که در احتساب درآمد مشمول مالیات، مال الاجاره پرداختنی بابت عرصه به نسبت مورد اجاره از مال الااجاره دریافتنی کسر خواهد شد.

 

مهلت پرداخت مالیات اجاره املاک
در صورتی که مستاجر شخص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی باشد هنگام پرداخت اجاره بها مکلف است مالیات آن را طبق قانون کسر وظرف ده روز به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند.

 

ثبت هزینه و درآمد اجاره
در ارتباط با شناخت درآمد وهزینه در دفاتر موجر و مستاجر در صورتی که مکلف به ثبت رویدادهای مالی در دفاتر قانونی باشند ثبتهای زیر اعمال می گردد:

دفاتر مستاجر:
بابت پرداخت اجاره بها ثبت زیر اعمال می گردد:

هزینه اجاره xx
بانک xx
مالیات پرداختنی xx

بابت واریز مالیات به حساب سازمان امور مالیاتی ثبت زیر اعمال می گردد:
مالیات پرداختنی xx
بانک xx
موجر
بابت دریافت اجاره از مستاجر پبت زیر اعمال می گردد:

بانک xx
مطالبات فیش مالیاتی xx
درآمد اجاره xx
در زمان دریافت فیش مالیاتی ثبت زیر در دفاتر اعمال می گردد:

 

 

پیش پرداخت مالیات xx
مطالبات فیش مالیاتی

آشنایی با قانون و مقررات
مالیات بر
درآمد املاک اجاری
بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، در موارد زیر مالیات بردرآمد اجاره املاک به مؤدیان تعلق می
گیرد

 

:

درآمد شخص حقیقی یا حقوقی، ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس
از کسر معافیت

52
%
)

 

 

بابت هزینه
ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره
.

بر اساس
اصلاحیه مصوب
13/494931
قانون مالیات های مستقیم،
از ابتدای
سال
5932
،

 

واحدهای
مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان

.

از نظر مالیات بر درآمد
اجاره
املاک، هر واحدآپارتمان یک مستغل محسوب می شود
.
1

تسلیم اظهار نامه مالیاتی موضوع مواد
08
و

5251
(
بدون
پیش شماره
)
پاسخگوی سؤالات مؤدیان در خصوص مراحل ثبت اظهارنامه های الکترونیکی
می
باشد
.
2

ارائه مدارک جهت تشکیل پرونده

تصویر و اصل سند مالکیت و بنچاق

تصویر و اصل صفحه اول شناسنامه مالک و مستأجر

تصویر و اصل اجاره نامه رسمی یا عادی

تصویر برابر اصل اسناد رهنی
(
برای فک رهن ملک
)

تصویر و اصل وکالت نامه
(
در صورت مراجعه وکیل
)
3

پرداخت مالیات متعلق طبق مقررات مربوط
نکته
1
:

.
نکته
2
:

در تهران تا
مجموع
528
مترمربع زیربنای مفید و در سایر
نقاط تا مجموع
211
متر مربع زیربنای مفید
(
به
انتخاب مؤدی
)
از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک
معاف می
باشد

می
گردد، از کل مال الاجاره دریافتی او کسر خواهد شد
.

بر اساس ماده
25

برای سال
5932
تا میزان
521.888.888
ریال و برای سال
5931

ولایت پدر باشند
جاری نخواهد بود
.
مالیات بر درآمد املاک اجاری
2
3
چنانچه املاک
مسکونی
ب ر ا ی ا س ت ف ا د ه ت ج ا ر ی و ا د ا ر ی ب ه ا ج ا ر ه و ا گ ذ ا ر
شوند، مشمول معافیت مذکور نمی باشند
.
وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت
های دولتی و دستگاه
هایی که تمام یا قسمتی از بودجه آن
ها
به وسیله دولت تامین می
شود، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداری
ها و شرکت
ها و مؤسـسات
وابسته به آن ها و همچنین سایر اشخاص حقوقی مکلفند مالیات بر درآمد اجاره املاک را از
اجاره هایی که پرداخت می کنند کسر و
تا پایان ماه بعد
به اداره امور مالیاتی محـل وقـوع
ملک پرداخت و رسید آن را به موجر تسلیم نمایند

 

 

پرداخت مالیات پس از سررسید مقرر
5

درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی می
گردد

.
مگر اینکه ظرف مدت
21
روز از تاریـخ
ابلاغ ر ی، از طرف مأموران مالیاتی مربوط یا مؤدی، مورد اعتراض کتبی قرار گیرد
.

شود
.

می
شود، براساس ارزش معاملاتی روز تحویل مستحدثه به موجر، تقویم و پنـجـاه درصـد
(
28
%
)
آن جزء درآمد مشمول مالیات اجاره سال تحویل محسوب می
گردد
.

هزینه هایی که به موجب قانون یا قرارداد به عهده مالک است و از طرف مستاجـر انـجـام
می
شود و همچنین مخارجی که به موجب قرارداد انجام آن از طرف مستاجر تقـبل شده در

الاجاره غیرنقدی به جمع اجاره بهای سال انجام هزینه اضافه می
شود
.
نرخ محاسبه مالیات بر اجاره املاک
4
نحوه محاسبه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی
نکاتی در مورد نحوه محاسبه درآمد مشمول مالیات املاک اجاری
مراجع حل اختلاف مالیاتی
نرخ ماده
595
قانون مالیات های مستقیم

 

برای محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک در سال
5932
و پس از آن
نرخ
درآمد مشمول مالیات سالانه
(
ریال
)
ردیف
تا مبلغ
از مبلغ
02
%
211.111.111
1
0
51
%
0.111.111.111
211.111.110
5
52
%
و بیش از آن
0.111.111.110
3
توجه
:
املاکی که پیش تر به اجاره واگذار شده
اند، چنانچه برای مدتی خالی مانده

.
نکته
:
در صورتی که مالک، محل سکونت خود را بفروشد و در سند انتقال بدون اجاره بهاء
مهلتی برای تخلیه ملک داده شود، در مدتی که محل سکونت انتقال دهنده می باشد تـا
شش ماه و در بیع شرط مادام که طبق شرایط معامله مبیع در اختیار بایع شـرطـی اسـت،

.
نکته
:

)
ق
.
م

کافی است در زمان
تکمــیل اظهارنامه املاک موضوع ماده
(
41
)
قانون مالیاتهای مستقیم در بخش مربوط، به
سوالات مطروحه پاسخ داده شود و این امر به منزله تسلیم اظهار نامه ماده

)

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره (مالیات بر درآمد مستغلات)
توسط سعید رستمی • ۱۳۹۵-۰۱-۱۹

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره (مالیات بر درآمد مستغلات)
نحوه محاسبه مالیات بر اجاره (مالیات بر درآمد مستغلات) در صورتیکه موجر شخص حقیقی باشد به شرح ذیل میباشد:

 

به این مثال فرضی توجه فرمایید :
با فرض اینکه مبلغ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال بابت رهن محل مورد اجاره در نظر گرفته باشد و مبلغ اجاره ماهانه ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال باشد ، نحوه محاسبه به این ترتیب خواهد بود :
طبق قانون ۱٫۵% مبلغ رهن بایستی به مبلغ اجاره اضافه گردد :
۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰*۱٫۵%=۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰
مبلغ ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال بابت یک ماه میباشد که بایستی در ۱۲ ضرب شود تا برای یکسال محاسبه گردد :
۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۲ * ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰
مبلغ اجاره سالانه را نیز محاسبه میکنیم :
۱٫۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۲ * ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰

 

مبلغ ۱٫۵% رهن سالانه و مبلغ اجاره سالانه را باهم جمع میکنیم :
۲٫۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ + ۱٫۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰
طبق ق.م.م ۲۵% مستغلات معاف از مالیات میباشد پس داریم :
۱٫۵۷۵٫۰۰۰،۰۰۰ = ۷۵% * ۲٫۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰
این مبلغ طبق ماده ۱۳۱ ق.م.م* مورد محاسبه قرار میگیرد یعنی :
۷۵،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۵% * ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰
۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ = ۲۰% * ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰
۱۴۳٫۷۵۰،۰۰۰ = ۲۵% * ۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰
۳۱۸٫۷۵۰٫۰۰۰=۱۴۳٫۷۵۰٫۰۰۰ +۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰+ ۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰

 

مبلغ ۳۱۸٫۷۵۰٫۰۰۰ ریال مالیات اجاره سالانه میباشد که برای محاسبه مالیات اجاره ماهانه این مبلغ را بر ۱۲ تقسیم میکنیم:
۲۶٫۵۶۲٫۵۰۰= ۱۲ / ۳۱۸٫۷۵۰٫۰۰۰
نحوه ثبت :
هزینه اجاره ۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰
اجاره پرداختنی ۸۸۱٫۲۵۰٫۰۰۰
مالیات تکلیفی ۳۱۸٫۷۵۰٫۰۰۰
——————————————————————————
نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۳۱
تا میزان ۵۰ میلیون تومان ۱۵%
از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان ۲۰%
از ۱۰۰ میلیون به بالا ۲۵%

 

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره چگونه است؟
خبرگزاری میزان- مالیات بر درامد اجاره املاک، مالیاتی است که از بابت اجاره انواع املاک از قبیل زمین و ساختمان اعم از مسکونی، تجاری و اداری اخذ می‌شود .
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان،محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک اصلا کار سختی نیست، فقط باید گام های زیر را یکی پس از دیگری دنبال کنید.

برای مثال ما سعی می کنیم تا مالیات خانه ای را محاسبه کنیم که 10 میلیون تومان پول پیش داده است و ماهانه 500 هزار تومان اجاره می پردازد. اجاره ماهیانه خود را در 12 ماه سال ضرب کنید تا اجاره سالانه به دست آید. برای مثال اگر ماهانه 500 هزار تومان اجاره دریافت می کنید، رقم اجاره سالانه شما 6 میلیون تومان می شود.

 

18 درصد مبلغ رهن را به اجاره سالانه اضافه کنید. مبلغ رهن فرضی 10میلیون تومان است که 18 درصد آن برابر با 1 میلیون و 800 هزار تومان است. بنابراین، درآمد سالانه شما از اجاره و رهن برابر با مجموع دو عدد 6 میلیون تومان و 1.8میلیون تومان است که برابر با 7.8 میلیون تومان می باشد.

 

 

طبق قانون، 25 درصد درآمد اجاره از مالیات معاف است. پس عدد به دست آمده در گام دوم را در 0.75 ضرب کنید تا درآمد مشمول مالیات محاسبه شود. در مثال ذکر شده، باید عدد 7.8 میلیون تومان را در 75 درصد ضرب کنیم که به رقم 5.8 میلیون تومان می رسیم.

 

 

حال این درآمد بر مبنای جدول زیر مشمول مالیات می شود. میزان اجاره در هر طبقه را در نرخ مالیاتی ضرب کنید و در ستون دیگر جدول بنویسید.

جدول زیر نرخ های مالیاتی را نشان می دهد. براساس این جدول تا اجاره سالیانه 3 میلیون تومان 15 درصد و برای رقم های بالاتر نرخ های بالاتری تعلق می گیرد. از آنجایی که مجموع اجاره برابر با 5.8 درصد بوده است، 3 میلیون اول با نرخ 15 درصد و 2.8 میلیون باقی مانده با نرخ 20 درصد محاسبه می گردد. بنابراین مالیات تعلق گرفته به واحد شما برابر با 1میلیون و 10 هزار تومان می باشد.

اگرچه مالیات تعلق گرفته حدود 1میلیون و 10 هزار تومان است، اما آنقدر معافیت های متفاوتی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

معافیت متراژ 200 متری، معافیت اجاره به فرزندان و افراد تحت تکفل تنها نمونه ای از این مواردهستند. خبر بعدی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

 

مشمولان مالیات بر درآمد املاک چه کسانی هستند و ۵ معافیت قانون چیست؟
طبق قانون مالیات‌های مستقیم از درآمد اجاره املاک، مستغلات خالی و نقل و انتقال املاک مالیات اخذ می‌شود، البته در این زمینه ۵ مورد معافیت نیز پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، در این قسمت از دانستی‌های مالیاتی برای آشنایی مردم و مودیان مالیاتی به اهم وظایف و تکالیف قانون می‌پردازیم.
طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به موضوع مالیات بر درآمد املاک و شرایط مشمولان مشخص شده است.
سوال این است چه مواردی مشمول مالیات بر درآمد املاک هستند؟ طبق تعریف قانون
1- مالیات بر درآمد اجاره املاک 2- مالیات بر مستغلات خالی 3- مالیات نقل و انتقال املاک را شامل می‌شود.

 

*مالیات بردرآمد اجاره املاک
الف) مالیات اجاره دست اول:
مالیاتی است که به درآمد تحصیل‌شده اشخاص حقیقی و حقوقی بابت اجاره املاک و مستغلات در ایران تعلق می‌گیرد و در واقع موجر مالک می‌باشد.
درآمد مشمول مالیات مستغلات (اجاره دست اول)
بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌ها درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می‌شود عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

 

ب‌) مالیات اجاره‌داری دست دوم:
هرگاه مستاجر محل مورد اجاره را به‌ غیر به اجاره واگذار نماید، مشمول مالیات اجاره‌داری دست دوم می‌باشد. در واقع موجر مالک نمی‌باشد.
درآمد مشمول مالیات اجاره دست دوم
عبارت است از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و اجاره پرداختی بابت ملک مورد اجاره.
محاسبه درآمد مشمول مالیات اجاره املاک طبق 2 روش به استناد ماده 54 قانون انجام می‌شود:

1- درآمد اجاره براساس قرارداد رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد.

2- چنانچه قرارداد وجود نداشته‌باشد یا از ارائه آن خودداری شود و یا مبلغ آن کمتر از هشتاد درصد (80%) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه باشد، میزان اجاره‌بها براساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین می‌شود.

 

 

البته در این میان 4 مورد معافیت نیز پیش‌بینی شده است:
1- محل سکونت پدر یا مادر یا همسر یا فرزند یا اجداد و همچنین محل سکونت افراد تحت تکفل مالک اجاری تلقی نمی‌شود، مگر اینکه به موجب اسناد و مدارک ثابت شود که اجاره پرداخت می‌شود (تبصره 1 ماده 53)
2- درآمد هرشخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا یکصد و پنجاه متر مربع زیر بنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست متر مربع زیر بنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می‌باشد (تبصره 11 ماده 53)

 

3- طبق ماده 57 شخص حقیقی که هیچ‌گونه درآمدی ندارد، تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق که هرساله سقف آن اعلام می‌شود از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات از مالیات معاف و مازاد طبق مقررات مشمول مالیات می‌باشد.
– مشمولان این ماده بایستی اظهارنامه موضوع ماده فوق را تکمیل و به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ‌گونه درآمد دیگری ندارند.
– در اجرای حکم این ماده حقوق بازنشستگی و وظیفه دریافتی و جوایز و سود ناشی از سپرده‌های بانکی درآمد تلقی نخواهد شد.

 

– حکم این ماده در مورد فرزندان صغیری که تحت ولایت پدر باشند جاری نخواهد بود. (تبصره1 ماده 57)
4- هرگاه مالک خانه یا آپارتمان مسکونی، آن را به اجاره واگذار نماید و خود محل دیگری برای سکونت خویش اجاره نماید در احتساب درآمد مشمول مالیات میزان مال‌الاجاره‌ای که به موجب سند رسمی یا قرارداد می‌پردازد از کل مال‌الاجاره دریافتی او کسر می‌شود (ماده 55)
* مالیات بر مستغلات خالی
مالیات دیگری که قانونگذار در بخش املاک پیش‌بینی نموده‌است، مالیات بر مستغلات خالی است که طرز محاسبه آن بدین قرار است. واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مذکور) به‌ عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد:

 

سال دوم : معادل یک‌دوم مالیات بر اجاره
سال سوم: معادل مالیات بر اجاره
سال چهارم و به بعد: معادل یک و نیم (1.5) برابر مالیات اجاره( ماده 54 مکرر)
3- انواع مالیات نقل و انتقال املاک:
الف) مالیات نقل و انتقال ملک ب) مالیات انتقال حق واگذاری (سرقفلی)
چ) مالیات بردرآمد حاصل از ساخت و فروش املاک (نوساز)
د) مالیات بردرآمد رضایت مالک یا حق مالکانه
الف) مالیات نقل وانتقال املاک

 

طبق ماده 59 محاسبه ارزش معاملاتی املاک خواهد بود. نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ 5% (پنج درصد) مشمول مالیات می‌شوند.
در محاسبه ارزش معاملاتی و در نتیجه تعیین مالیات نقل و انتقال املاک که مبنای آن تقویم ارزش معاملاتی املاک می‌باشد فاکتورها و پارامترهایی بسته به نوع ملک دخالت دارند که به صورت اجمالی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: مساحت عرصه، مساحت بنا، قدمت بنا یا سال ساخت بنا، نوع اسکلت بنا، تأسیسات و تجهیزات بکار رفته، نوع استفاده و کاربری، نوع مالکیت، محل وقوع ملک و…

 

برای روشن شدن این موضوع به مثال زیر توجه کنید:
مثال: محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک:
مورد انتقال یک دستگاه آپارتمان مسکونی با مشخصات ذیل: نکته ارقام به ریال است
مساحت مفید آپارتمان 132.29 مترمربع با ارزش معاملاتی 36.410.441
قدر السهم از عرصه 43.76 مترمربع با ارزش معاملاتی 9.364.640
پارکینگ و مشاعات 41.36 مترمربع با ارزش معاملاتی 4.553.4387
آسانسور دارد با ارزش معاملاتی 1.116.225
مجموع ارزش معاملاتی آپارتمان مورد انتقال 51.444.744
مالیات نقل و انتقال 51.444.744*5 درصد نرخ=2.572.237
ب) مالیات انتقال حق واگذاری املاک (‌حقوق صنفی و سرقفلی)

 

 

انتقال حق واگذاری محل به ماخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ واگذاری از طرف مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات می باشد (ماده 59)
تعریف حق واگذاری : حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است از حق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری محل (تبصره 2ماده 59)
ج) مالیات بر درآمد حاصل از ساخت و فروش
درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی خواهدبود.
اولین نقل‌و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل‌ و انتقال قطعی موضوع ماده (59) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ده درصد(10%) به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است.

 

مالیات قطعی مؤدیان موضوع ماده مذکور پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط تعیین می‌شود.
شمول مقررات این ماده در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته‌ باشد.
شهرداری‌ها موظف‌اند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار مراتب را به‌منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود، گزارش‌کنند.
طبق ماده 77 و تبصره‌های آن شهرهای زیر یکصدهزارنفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.

 

د) مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه:
دریافتی مالک یا مالکین بابت اعلام رضایت نسبت به انتقال حق واگذاری محل (سرقفلی) یا اجاره بدون انتقال سرقفلی و یا تغییر شغل، مشمول مالیات به نرخ 2% موضوع مواد 78 و59 ق.م.م می‌باشد.
مثال: مبلغ دریافتی مالک بابت اعلام رضایت ( حق مالکانه ) 100.000.000 ریال
ریال مالیات حق مالکانه 2.000.000 = نرخ 2 % *
.
شرایط و معافیت های مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات

یکی از انواع منابع اخذ مالیات، مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات است. در این نوشته سعی می شود که نکاتی درخصوص شرایط و افراد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد اجاره املاک و برخی از معافیت های مشمول این قانون آورده شوند و در مطلب نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات نحوه محاسبه مالیات بر درامد اجاره املاک و مستغلات به زبانی ساده و کاربردی توضیح داده شود.

طبق قانون مالیات های مستقیم کسانیکه املاک تجاری یا مسکونی علاوه بر ملک محل سکونت یا کسب خود دارد که از آن اجاره دریافت می کنند، باید مالیات سالانه مربوط به اجاره دریافتی را پرداخت نمایند. این افراد باید سالانه اظهارنامه مربوط به مالیات مستغلات/اجاره املاک خود را به اداره امور مالیاتی شهر یا منطقه خود تسلیم نمایند که در غیر اینصورت مشمول جرایم مربوطه می شوند.

 

بنابراین حتما نسبت به ثبت اظهارنامه مالیاتی(که در سالهای اخیر بصورت الکترونیکی انجام می گیرد- برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی می توانید به دفاتر پیشخوان رفته و با ارائه اجاره نامه و پر کردن فرم از انها بخواهید که برای شما ثبت الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند و یا نرم افزار مربوطه را از سایت سازمان امور مالیاتی دریافت و نصب کنید و خود اطلاعات را در آن وارد کنید) که در تیرماه هر سال باید ثبت و تسلیم شود، اقدام کنید. در ادامه چند نکته که مربوط به شرایط تخفیف و معافیت از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره است، آورده می شوند:

 

اول اینکه سعی کنید که قرارداد اجاره ای که با مستاجر خود منعقد می کنید در یک دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد. زیرا طبق قانون قرارداده های اجاره رسمی (محضری) مالیات آنها تنها برمبنای اجاره نامه رسمی محاسبه می شود و ممیزان مالیاتی نمی توانند نرخ های منطقه ای مربوط به خود را در ان اعمال کنند. اگر هم که خود یا مستاجر/موجر مایل به انجام این کار نیستید، حتما باید قرارداد اجاره شده در یک املاک ثبت شده باشد و کد رهگیری داشته باشد زیرا در چند سال اخیر اظهارنامه های اجاره املاک بصورت الکترونیکی ثبت می شود که در آن شما نیازمند ثبت یک کد رهگیری هستید.

 

دوم اینکه طبق ماده 53 قانون مالیات های مستقیم املاک مسکونی تا متراژ 200 متر مربع در استان ها و تا 150 متر مربع در شهر تهران از پرداخت مالیات بر مستغلات معاف هستند؛ یعنی اگر کسی ملکی دارد که 150 متر (در تهران) یا 200 متر (در شهرستان ها) است از پرداخت مالیات مستغلات معاف است، البته باید اظهارنامه مربوط به اجاره این ملک و میزان اجاره دریافتی را به اداره امور مالیاتی شهر خود تسلیم کند. ضمن اینکه اگر کسی برای مثال سه تا آپارتمان 150 متری دارد و اجاره داده تنها از پرداخت مالیات یکی از این واحد ها معاف است و باید با تسلیم اظهارنامه های کلیه قراردادهای اجاره نسبت به یکی معاف شده و مالیات مربوط به دریافت اجاره بها مابقی واحدها را پرداخت نماید.

 

سوم اینکه طبق ماده 57 قانون مالیات های مستقیم، کسانیکه ملک مورد اجاره تنها منبع درآمد آنهاست از پرداخت مالیات بر اجاره معاف هستند. در فرم اظهارنامه مالیات بر اجاره املاک قسمتی مربوط به ماده 57 وجود دارد که شما باید به منظور برخورداری از این نوع معافیت مالیاتی فرم آن را پر کنید. البته معمولا ممیزان مالیاتی در هنگام رسیدگی به مالیات بر درآمد املاک تحقیقاتی در خصوص اینکه ایا این ملک مورد اجاره تنها منبع درآمد شماست انجام می دهند و پس از طی مراحلی برخورداری شما از این معافیت مالیاتی را اعلام می کنند. البته توجه داشته باشید

 

این معافیت دارای سقفی است که هرسال براساس میزان افزایش حقوق معین می شود، برای مثال در سال 94 این میزان معافیت 12 میلیون تومان سالانه بوده است؛ یعنی اگر میزان درآمد سالانه شما از اجاره املاک 12 میلیون تومان یا کمتر بوده است که از پرداخت مالیات معاف هستید، ولی اگر میزان درآمد شما از اجاره املاک بیش از 12 میلیون تومان درسال بوده است تا سقف 12 میلیون تومان از مالیات معاف هستید و نسبت به مازاد آن باید مالیات اجاره را پرداخت نمایید که نحوه محاسبه آن در مقاله نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک و مستغلات آورده می شود.

ضمنا توجه داشته باشید بازنشستگان و کسانیکه درآمد آنها از یک مبلغ مشخصی کمتر است نیز از مالیات معاف هستند که بخش مربوط به این ماده قانونی در اظهارنامه مالیاتی وجود دارد.
در نهایت توجه کنید که موارد فوق الذکر برخی از نکات و معافیت های مهم مالیات بر درآمد اجاره هستند و برای آشنایی بیشتر با معافیت های مالیاتی دیگر یا به یک مشاور مالیاتی و یا به قانون مالیات های مستقیم رجوع کنید.

 

دریافت مالیات از اجاره املاک
همزمان با افزایش سهم مالیات در ترکیب درآمد‌های دولت و تلاش سازمان امور مالیاتی برای تحقق هرچه بیشتر درآمدهای مالیاتی، دیروز این سازمان از جدیت خود در وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری، اداری و مسکونی خبر داده و ضوابط جدید آن را نیز اعلام کرد.

 

 

به گزارش جام‌جم، در این ضوابط شرایط استفاده از معافیت مالیاتی نیز قید شده است. هر چند این معافیت فقط شامل املاک اجاره‌ای مسکونی شده و املاک تجاری و اداری معافیت مالیاتی ندارند.
در همین حال برخی کارشناسان دریافت مالیات از املاک مسکونی را باعث افزایش اجاره‌خانه ارزیابی کرده و معتقدند در شرایط کنونی نباید این مالیات را اخذ کرد؛ هر چند که سازمان امور مالیاتی کشور ظاهرا با جدیت به دنبال وصول این مالیات است و از لحن تهدیدگونه آن پیداست قصد کوتاه آمدن نیز نداشته و برای اثبات جدیت خود اخذ این مالیات را از تهران شروع کرده است.

 

اظهارنامه  مالیاتیضروری است
در این باره، رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: همه مالکان املاک اجاره‌ای چه مسکونی و چه تجاری و اداری باید اظهارنامه مالیاتی پرکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین بنی‌صفار با بیان این‌که در تهران مالکان املاک مسکونی اجاری تا 150 متر معاف از مالیات هستند، افزود: با این حال همه مالکان باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند تا بتوانند از این معافیت استفاده کنند.

 

وی افزود: از نظر سازمان امور مالیاتی همه موجرها مشمول مالیات نیستند، اما همه آنها موظفند برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند.
رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران، گفت: مالکان باید تا آخر تیر اظهارنامه‌های خود را ارائه می‌دادند و اگر مالکی تاکنون این کار را نکرده می‌تواند همچنان با مراجعه به سازمان امور مالیاتی اظهارنامه خود را ارائه دهد. وی افزود: اگر این کار انجام نشود ما پرونده‌ها را رسیدگی و حتماً مالیات را مطالبه خواهیم کرد.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: از نظر این سازمان املاکی که در اختیار غیرمالک است اعم از مسکونی و تجاری اجاره‌ای تلقی می‌شود، البته املاکی که به بخش تجاری و اداری به اجاره داده شده‌اند شامل معافیت مالیاتی نیستند.

 

بنی‌صفار گفت: اگر مستاجر شخصیت حقوقی یا مشمولان بند الف یا ادارات باشد در پرداخت مالیات به صورت علی‌الحساب مالیات اجاره را محاسبه و آن را از مبلغ اجاره کم کرده و به نظام مالیاتی خواهند پرداخت. رئیس سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: اما خود موجر در پایان سال تکلیف دارد که اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهد.
بنی‌صفار افزود: اگر کسی تاکنون اظهارنامه مالیاتی را نداده می‌تواند خارج از موعد اظهارنامه را ارائه دهد.

 

قانون موجود چه می‌گوید؟
ماده 52 ـ قانون مالیات‌های مستقیم درباره مالیات بر اجاره املاک می‌گوید: درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد املاک است.

 

ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم همچنین درآمد مشمول مالیات اجاره املاک را به‌شرح ذیل تعیین کرده است: درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجازه واگذار می‌شود عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر 25 درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.
در مراجعه به جدول درجه شده در گزارش، مشخص می‌شود به عنوان مثال، شخصی که 50 میلیون ریال درآمد سالانه ناشی از اجاره دادن ملکش را دارد تا 25میلیون ریال از مالیات معاف است و درنتیجه باید از 25میلیون ریال درآمد مازاد برمعافیت، معادل 45درصد یعنی حدود 12میلیون و 500هزارریال را به عنوان مالیات سالانه املاک پرداخت کند.

 

مبنای تعیین درآمد اجاره املاک با توجه به مفاد قانون مالیات‌های مستقیم سند رسمی است. براین اساس به استناد ماده 54 قانون مالیات‌ها مال‌الاجاره از روی سند رسمی (سند رسمی سندی است که در دفترخانه و در محاضر رسمی یا در محاکم دادگستری تنظیم و امضاء شود) تعیین می‌شود و در صورتی‌که اجاره‌نامه رسمی وجود نداشته باشد یا از تسلیم سند یا رونوشت آن خودداری شود یا موجر علاوه بر اجاره‌بهاء وجهی به‌عنوان ودیعه یا هر عنوان دیگر از مستأجر دریافت نکرده باشد میزان اجاره‌بهاء براساس املاک مشابه تعیین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...