پرسش وپاسخ اظهارنامه درآمد املاک

پرسش وپاسخ اظهارنامه درآمد املاک “زمان زیادی تا پایان مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه درآمد املاک باقی نمانده است، در واقع آنچه سبب برخورداری از معافیت‌ها می‌شود


پرسش وپاسخ اظهارنامه درآمد املاک

 

 

“زمان زیادی تا پایان مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه درآمد املاک باقی نمانده است، در واقع آنچه سبب برخورداری از معافیت‌ها  می‌شود، خوداظهاری توسط مودیان است. سازمان مالیاتی کشور با هدف افزایش مشارکت و رضایت مودیان، شیوه علی الراس را حذف نموده و سیستم خوداظهاری را جایگزین نموده است. اگر جزو مشمولین این فصل مالیات می‌شوید بهتر است با آگاهی و مطالعه مطلب قبلی و مطلب پیش رو که حاصل پرسش مخاطبان و پاسخ کارشناس مالیات است به تکمیل اظهارنامه خود تا پایان ۳۱ تیرماه بپردازید.”

این بخشی از متن چاپ شده در روزنامه خراسان است که به موضوع داغ اظهارنامه درآمد املاک  اشاره کرده است. جناب آقای میثم حاجی محمدی کارشناس امور مالیاتی در این مصاحبه به ۲۷ سوال مهم مودیان در مورد مالیات املاک پاسخ داده است که برای شما به صورت فایل پی دی اف در انتهای متن امروز قرار داده شده است.اظهارنامه درآمد املاک

۱_ آیا کسانی که دارای آپارتمان هایی کوچک هستند نیز باید اظهارنامه تکمیل کنند؟اظهارنامه درآمد املاک

بله فرقی نمی کند دقت داشته باشید شرط استفاده از هرگونه معافیت متراژ در درآمد املاک، تسلیم اظهارنامه است

۲_ فردی در تهران دارای سه باب آپارتمان به متراژهای ۶۰_۸۰ و ۵۵ است، جمع متراژها برای بهره مندی از معافیت زیربنا  لازم است یا هر کدام جداگانه؟

معافیت صرفاً برای واحدهای مسکونی است و واحدهای تجاری و یا با کاربری تجاری مشمول مالیات خواهند بود

۳_  مالیات آپارتمان ۱۶۵ متری در تهران چگونه محاسبه می شود آیا به اندازه مابه تفاوت تا ۱۵۰ متری که معاف است حساب می شود یا کل آن شامل مالیات می شود؟

ببینید معافیت املاک در تهران ۱۵۰ و در شهرستان ۲۰۰ متر است صرفاً برای واحدهایی که زیر این حد هستند اگر بالاتر باشند کلاً مشمول است و مابه التفاوت نمی گیرندمثلا ۱۶۵ متر کلاً مشمول است ولی اگر ۱۴۵ متر بود کلاً معاف میشود

۴_ اگر کسی منزل خود را به رهن کامل داده باشد، مثلا برای یکسال صد میلیون تومان به عنوان رهن دریافت کرده باشد، محاسبه درآمد مشمول مالیان او چگونه است؟

با توجه به اصلاحیه جدید قوانین مالیاتی دیگر تبدیل رهن ۲٫۵ درصد صورت نمی گیرد و از طریق ارزش معاملاتی که قیمت املاک استیجاری املاک مشابه وجود دارد تبدیل رهن صورت می گیرد.اظهارنامه درآمد املاک

۵_ بنده کارگاهی را به مدت یکسال به همراه دستگاهها به مبلغ ۲۰ میلیون تومان اجاره و برای وسایل سالانه ۵ میلیون دریافت می کنم، درآمد مشمول مالیات من برای وسایل چگونه محاسبه می شود؟

سوال واضح نیست، برای ۵ میلیون وسایل ، دریافت کرده یا پرداخت کرده ؟اگر منظورش ۵میلیون بابت دستگاه های استیجاری است که درآمد عملکردی دارد و باید در سایر درآمدها درج شود.
<h4>۶_ منظور از مستحدثات چیست؟ مستاجر من در حیاط منزلی که به او اجاره داده ام با توافق بنده یک پارکینگ مسقف ساخته است. آیا مستحدثه محسوب می شود و شامل مالیات می گردد؟

محدثه یا احداث برای مالک اصلی د

رآمد ایجاد میکند و کلاً هزینه های انجام شده در ملک ،  درآمد مشمول مالیات مالک را افزایش می دهد طبق تبصره ۵ ماده ۵۳ به ارزش روز محاسبه شده و ۵۰ درصد آن جزء درامد مشمول مالیات سال اجاره خواهد بود.

۷_ پدرم فوت کرده و یک باب مغازه را برای ۵ فرزندش به جای گذاشته که در اجاره است، مالیات املاک را به اسم چه کسی باید پر کنیم؟

وراث موظف هستند اظهارنامه ای با نام مرحوم ارائه کنند.

۸_مالیات اجاره املاک واحد مسکونی که کاربری تجاری دارد و یا بالعکس به چه صورت است؟

املاکی که کاربری تجاری دارند از نظر حوزه مالیاتی هیچ تفاوتی با املاک تجاری و اداری ندارند بنابراین در هر شرایط باید اظهارنامه خود را بدون احتساب معافیت ارائه کنند.

۹_ من فقط صاحب یک ملک در تهران هستم که متراژ ان ۱۸۰ متر است و خودم آپارتمان دیگری را در محله ای دیگر اجاره کرده ام، آپارتمانی که اجاره داده ام سالانه مبلغ ۵۰ میلیون است و آپارتمانی که خودم اجاره کرده ام سالانه ۳۵ میلیون اجاره میدهم درآمد مشمول مالیات من چگونه است؟

روال کار به این است که ابتدا باید میزان درآمد مشمول مالیات  در پرونده ملک واحد اجاره داده شده محاسبه شود و به تایید حوزه مالیاتی برسد و سپس درآمد مشمول مالیات ملک اجاره شده باید محاسبه شود و در نهایت مابه التفاوت اجاره پرداختی و دریافتی مشمول مالیات خواهد شد.

۱۰_ یک واحد مسکونی خریداری و به اجاره واگذار کرده ام اما ملک سند ندارد و با قولنامه وکالتی معامله نموده ام، آیا باید اظهارنامه پر کنم؟

بله مورد خاصی برای عدم ارائه اظهارنامه وجود ندارد و شما می بایست قولنامه را به حوزه نقل و انتقال اداره دارایی منطقه ارائه کرده و اظهارنامه خود را ثبت کنید.

۱۱_ لطفا از کارشناس مربوط بپرسید هنگامی که می خواهیم ملکی را بخریم از کجا بدانیم مالیات اجاره املاک قبلی ندارد؟

از واحد نقل و انتقال املاک امور مالیاتی منطقه ای که ملک در آن  قرار دارد.اظهارنامه درآمد املاک

۱۲_ بنده یک باب مغازه را به اجاره داده ام و خودم مغازه ای در همان پاساژ را به مبلغی بیشتر از مغازه خودم اجاره کرده ام، مالیات اجاره املاکم چطور است؟

روال کار به این است که ابتدا باید میزان درآمد مشمول مالیات  در پرونده ملک واحد اجاره داده شده محاسبه شود و به تایید حوزه مالیاتی برسد و سپس درآمد مشمول مالیات ملک اجاره شده باید محاسبه شود و در نهایت مابه التفاوت اجاره پرداختی و دریافتی مشمول مالیات خواهد شد.اظهارنامه درآمد املاک

۱۳_ پدرم مغازه خود را به من به صورت رایگان اجاره داده است، آیا پدرم شامل مالیات اجاره می شود؟

در این حالت پدر معاف است ولی ذینفع که پسر باشد مشمول درآمد  اتفاقی می شود و بهتر است اجاره ای رد و بدل شود.

۱۴_ منزلی که در آن سکونت دارم ۲۵۰ متر است، سه دنگ آن به نام خودم و سه دنگ دیگر به نام یکی از بستگان دور است، ایشان در قبال سه دنگ خود از من اجاره دریافت می کند، نحوه محاسبه مالیات من و ایشان به چه صورت است؟ با توجه به اینکه سهم ایشان ۱۲۵ متر است.

هر فرد به نسبت سهم خود باید اظهارنامه ارائه کند تا بتواند از معافیت متراژ با توجه به ۱۲۵ متر استفاده کنند.

۱۵_ ملکی دارای ۴ مالک است و به اجاره داده شده آیا معافیت ۲۵ درصدی شامل هر سه آن ها می شود؟

معافیت ۲۵ درصدی نداریم منظور شما استهلاک ۲۵ درصدی است که فقط در املاک مسکونی قابل اجراست در این حالت شما هریک از مالکین به میزان سهم خود باید اظهارنامه ارائه کنند.

۱۶_ خواهرم پشت بام منزل خود را به ایرانسل اجاره داده است، نحوه محاسبه مالیات درآمد اجاره ایشان چطور است؟

قرارداد خود را باید به امور مالیاتی منطقه ارائه کند و مشمول مالیات بر درآمد املاک است. (ماد۵۳قانون مالیاتها)

۱۷_ مغازه ای را ۵ است که به اجاره  می دهم و تا به حال اظهارنه نداده ام. امسال می توانم اظهارنامه ۴ سال را پر کنم؟ و آیا جریمه به من تعلق می گیرد؟

خیر شما فقط اظهارنامه سال جاری را می تاونید ارائه کنید و بابت الباقی سالها جریمه تاخیر ماده ۱۹۹ و جریمه ۱۹۲ که ۲٫۵ و ۳۰ درصد می باشد ، خواهید شد.

۱۸_ یک ملک مسکونی دارم که دو مستاجر با کاربری متفاوت خواهان آن هستند یکی برای سکونت و یکی برای مهد کودک از لحاظ مالیات اجاره تفاوتی بین آن ها هست؟ و  از نظر مالیاتی کدامیک به نفع بنده است؟

هیچ تفاوتی ندارد و شما می باید بابت هر دو قرارداد را اظهارنامه املاک تکمیل و ارسال کنید.

۱۹_ منزلی خریده ام که هنوز در رهن بانک است و آن را به اجاره واگذار کرده ام، آیا مشمول مالیات درآمد املاک هستم؟

بله شما باید اظهارنامه املاک را تکمیل کنید.اظهارنامه درآمد املاک

۲۰_یک واحد تجاری در قوچان به متراژ ۱۲۰ متر را به بانک اجاره داده ام و درآمد دیگری ندارم، آیا مشمول مالیات می شوم؟

اگر درآمد دیگری نداشته باشند طبق ماده ۵۷ می توانند از معافیت ماده ۸۴ استفاده کنند که همان معافیت سالانه مشاغل است.

 

۲۱_ اینجانب مغازه ای را اجاره کرده ام و بعد از مدت ۲ ماه به علت عدم صرفه اقتصادی، آن مغازه را به همان مبلغی که خودم اجاره کرده بودم واگذار کردم، آیا به بنده مالیات اجاره دست دوم تعلق می گیرد؟

ببنید این موضوع باید کارشناسی شود و فقط توسط امور مالیاتی صورت می گیرد شاید مبلغ در کارشناسی بالاتر باشد و شما دوست داشته باشید کمتر دریافت کنید که غیر قابل قبول است پس اگر کارشناسی قیمت برابر را مشخص کند مشمول مالیات نمی باشد.

۲۲_ بنده ملک اوقافی خود را به اجاره واگذار کرده ام، آیا باید مالیلت اجاره بپردازم؟

بله فقط در مورد املاک سازمانی که توسط ارگانها واگذار می شود نباید مالیات محاسبه شود. و در مورد املاک اوقافی نیز باید اظهارنامه املاک ارائه شود.

۲۳_  چهار خواهر هستیم که مغازه ای را به ارث برده ایم و آن را ماهیانه به مبلغ ۴۸۰۰۰۰۰ تومان به اجاره داده ایم، یعنی سهم هر کداممان از اجاره هر ماه ۱۲۰۰۰۰۰ است. با توجه به اینکه خانه دار هستیم و درآمد دیگری نداریم، آیا هر چهار نفر ما مشمول معافیت درآمد می شود؟

اگر درآمد دیگری نداشته باشید باید هر خواهر اظهارنامه به میزان سهم خود از ملک را ارائه کند و از معافیت سالانه برای هر ۴ بزرگوار قابل محاسبه است و به نوعی معاف خواهند بود.

۲۴_ یک ملک تجاری دارم که آن را به اجاره واگذار نموده ام اما از مستاجر خواسته ام به جای پرداخت اجاره، کار از او باشد و درآمد حاصل از شغل را نصف کنیم، آیا باید مالیات اجاره بپردازم؟
این مورد شما عملکردی است یعنی باید قرارداد منعقد کنید که قرارداد مشارکت می باشد و باید در قالب اظهارنامه عملکرد ارسال شود.
۲۵_مالکیت مشاع نیز مشمول مالیات اجاره می شود؟

تفاوتی ندارد و به نسبت هر یک از سهم اشرکه باید اظهارنامه املاک ارائه شود.

۲۶_  یک آپارتمان مسکونی به مساحت ۷۵ متر مربع را به دفتر اسناد رسمی اجاره داده ام، آیا باید مالیات اجاره بدهم؟اظهارنامه درآمد املاک

بله چون کاربری تجاری دارد معافیت نداشته و مشمول مالیات بر  درآمد است.

۲۷_ پدرم سال پیش فوت شده اند و مراحل حصر وراثتشان هنوز تکمیل نشده، برای املاک اجاره ای باید اظهارنامه بدهیم؟

وراث موظف هستند اظهارنامه ای با نام مرحوم ارائه کنند.

 

.

 

عضویت در خبر نامه

مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید

در این نوشته برای شما توضیح می دهیم که چگونه یک مشاور مالیاتی معتبر را بشناسید و به او اعتماد کنیم. در پایان اعتماد شما را به آرمان پرداز خبره جلب می کنیم. مشاور مالیاتی معتبر

ادامه مطلب »
اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و اهمیت مشاور مالیاتی در آن اهمیت مشاوره در زمینه مالیات کسب

ادامه مطلب »
انتخاب کارشناس حسابداری و مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت توسط آرمان پرداز خبره
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت

در این نوشته می خواهیم در مورد نکاتی در خصوص انتخاب مشاور مالیاتی متناسب با ابعاد شرکت و نحوه انتخاب کارشناس حسابداری بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید و جهت هرگونه نیاز به مشاور مالیاتی

ادامه مطلب »
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی
شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی

در این نوشته میخواهیم به شرح وظایف و اختیارات مشاور مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بپردازیم. جهت هرگونه سوال در خصوص مشاور مالیاتی با ما در ارتباط باشید. مشاور مالیاتی کیست؟ مشاور مالیاتی کسی است که

ادامه مطلب »
انواع هزینه ها در حسابداری و مالی توسط مشاور مالیاتی
شرکت حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

در این نوشته میخواهیم در خصوص انواع هزینه ها در حسابداری و مالی ، بهبود هزینه ها توسط مشاور مالیاتی و همچنین در خصوص انواع هزینه بپردازیم انواع هزینه ها در حسابداری یکی از مهم‌ترین مفاهیم

ادامه مطلب »
مدارک مثبته
شرکت حسابداری
مدارک مثبته

در این نوشته به مفهوم مدارک مثبته و یا اسناد مثبته و نقش آن در حسابداری و چگونگی رسیدگی به آن توسط مشاور مالیاتی می پردازیم. مدارک مثبته یا اسناد مثبته مدارک مثبته اسناد نشان‌دهنده وقوع

ادامه مطلب »
مشاور مالیاتی کیست ؟
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی کیست ؟

مشاور مالیاتی کیست؟ در این مطلب درباره مشاور مالیاتی کیست و خصوصیات یک وکیل مالیاتی خبره ، هم چنین میزان آشنایی او با قوانین مالیاتی و امور مالیاتی کشور به صورت مفصل صحبت می کنیم. با

ادامه مطلب »
اهمیت مشاوره مالیاتی
مشاور مالیاتی
اهمیت مشاوره مالیاتی

اهمیت مشاوره مالیاتی تمامی مشاغل نیازمند دانش مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی و اهمیت مشاوره مالیاتی برای روبه رو شدن با قانون مالیات سازمان امور مالیاتی هستند. با ما باشید زیرا در این نوشته به این

ادامه مطلب »
مفاصا حساب مالیاتی
مشاور مالیاتی
مفاصا حساب و نحوه دریافت مفاصا حساب

درخواست گواهی مفاصا اولین کاری است که مودی و یا مشاور مالیاتی و وکیل مالیاتی وی ملزم است برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی انجام دهد. براساس ماده ۲۳۵ قانون مالیات های مستقیم، اداره امور مالیاتی

ادامه مطلب »
مشاور مالی را چگونه انتخاب کنیم
مشاور مالیاتی
مشاور مالیاتی چه کاری انجام می دهد

اشخاص حسابرس و مشاور مالیاتی در هدایت مالیات دهندگان برای رعایت قوانین، در تمام امور مالی، حسابداری و پرداخت مالیات نقش مهمی دارد. بسته به وضعیت مالیات دهنده، خدماتی که یک مشاور مالیاتی ارائه می‌دهد، متفاوت

ادامه مطلب »
مالیات بر ارزش افزوده
مشاور مالیاتی
مالیات املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ، نوعی از مالیات می باشد، که از درآمدهای به دست آمده از ملک محسوب می شود. املاک و مستغلات شامل سه نوع مالیات می شوند: مالیات بر درآمد اجاره از املاک

ادامه مطلب »
تکنولوژی نرم افزار
شرکت حسابرسی
موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی

    موضوعی برای بحث در زمینه حسابرسی     جمع داراییهای شرکتی ۲۰۰ میلیارد ریال است. حسابرس معتقد است تحریف داراییها بالای ۲۰ درصد، منجر به اظهار نظر مردود می‌شود (برای پرهیز از تردیدهای احتمالی در

ادامه مطلب »
بیمه‌ای به کارفرمایان
شرکت حسابداری
مدیریت سود چیست؟

مدیریت سود چیست؟   در کسب و کار برای حفظ عملیات، ارائه خدمات بهتر، و ارائه محصولات جدید، آن نیاز به سود می باشد. در هر کسب و کار، سود همیشه با زیان های خاص همراه است. مهم

ادامه مطلب »

مقاله های مرتبط

اهمیت مشاور مالیاتی آرمان پرداز خبره

اهمیت مشاور مالیاتی

اهمیت مشاور مالیاتی در این نوشته میخواهیم به اختصار در خصوص اهمیت مشاور مالیاتی به قلم کارشناس آرمان پرداز خبره بپردازیم. کسب و کار و

ادامه مطلب »
درخواست خود را بنویسید ...
ما را در نقشه بیابید ...